عاجل
الخميس 19 سبتمبر 2024 الموافق 16 ربيع الأول 1446
رئيس التحرير
عمرو الديب

النائب إيهاب رمزي بندوة تحيا مصر: أطالب بإذاعة جلسات البرلمان للخضوع لمحكمة الشعب

النائب إيهاب رمزي
النائب إيهاب رمزي

قال النائب إيهاب رمزي عضو مجلس النواب، أنه لابد أن جلسات البرلمان تذاع على الجمهور المصري لأنه امر مهم جدا ، لان النائب يخضع لمحكمة الشعب، فازاي الشعب هيراقب على النواب هل المراقبة من خلال الخدمات كافية.

 

النائب إيهاب رمزي:النائب إيهاب رمزي بندوة تحيا مصر: أطالب بإذاعة جلسات البرلمان للخضوع لمحكمة الشعب


وأضاف النائب إيهاب رمزي، في ندوة تحيا مصر: الأداء داخل البرلمان الشعب هيشوفه ازاي؟، لكن لما الشعب يشوف  النواب وهما بيتخانقوا مع الحكومة هيعرف يحكم على عمل النواب، اللي بيقيم البرلمان هو الشعب وليس عضو برلمان.

وتابع عضو مجلس النواب: علشان نكون منصفين عندنا خبرات وقوانين خرجت  بصورة جيدة.. القانون بيكون فيه جودة في التشريع وفيه قوانين تانية خرجت كان معاها مشاكل لأنها لم تناقش مناقشة جيدا كقانون التصالح، لكن فيه قوانين تانية خرجت بجودة عالية.

واستكمل النائب إيهاب رمزي: نحكم على أداء البرلمان مع دور الانعقاد القادم عندنا مشاريع قوانين مكنتش جاهزة في الفترات السابقة وهتلاقي القوانين دي  مرتبطة ارتباط مباشرة مع المواطن كقانون الاحوال الشخصية، وقانون العمل وقانون حرية تداول المعلومات وقانون الإجراءات  الجنائية.

النائب إيهاب رمزي: نحكم على أداء البرلمان مع دور الانعقاد القادم

وقال: المواطن مش بيتابع أداء البرلمان ولا جلسته العامة ولجانه لا تذاع، معقبا:" ليا دور رقابي على الحكومة وكنائب ليا دور ايضا في صناعة القانون باعتبار أن البرلمان مصنع القانون".

وأردف: في الآخر احنا بنشوف منتج ومش بنشوف كيف صنع، لكن البرلمان هيكون أكثر ارضاء في دور الانعقاد القادم  لان فيه قوانين هتكون مرتبطة بالمواطنين.. دور الانعقاد القادم هيكون دسم.

تابع موقع تحيا مصر علي