عاجل
الخميس 19 سبتمبر 2024 الموافق 16 ربيع الأول 1446
رئيس التحرير
عمرو الديب

بعد إعلان العوضي لمسلسل الملك.. محمد صلاح العزب: عندي عمل نفس الاسم لمحمد إمام قيد التنفيذ

محمد صلاح العزب
محمد صلاح العزب

أكد السيناريست محمد صلاح العزب على أنه يملك مسلسل من بطولة الفنان محمد إمام يحمل اسم الملك، وهو نفس الاسم الذي أعلنه الفنان أحمد العوضي لمسلسله الجديد.

محمد صلاح العزب ومسلسل الملك

وكتب محمد صلاح العزب في منشوره الذي يرصده موقع تحيا مصر: واضح إن النجم الجدع ابن البلد أحمد العوضي مخدش باله إن أنا والنجم محمد إمام عندنا مسلسل اسمه الملك كنا هنعمله في ۲۰۲۱ وقررنا وقتها نأجله عشان نعمل مسلسل النمر، والمشروع لسه موجود وقيد التنفيذ إن شاء الله.

منشور محمد صلاح العزب 

وتابع: والمعالجة والاسم متسجلين من قبلها. أعتقد إن العوضي هيلاقي اسم أحسن لمسلسه اللي هيكسر الدنيا إن شاء الله في رمضان ۲۰۲۵ وبما إن الشيء بالشيء يذكر، عاوز أحكي موقف إن في سنة عرض مسلسل العوضي اللي كان عامل فيه شخصية اسمها الخديوي، أنا كنت عامل في مسلسلي مع إمام شخصية خصم البطل اسمه الخديوي، وإمام في اللطافة كده من غير دوشة قالي تعالى نغير اسم الخديوي ده عشان العوضي عامل شخصية اسمها الخديوي وهو حابب الاسم فتعالى نغيره عشان منرخمش عليه، وغيرناه فعلا وقتها.

محمد صلاح العزب عن تامر فتحي: كنا بنهزر على موضوع الموت

وعلى صعيد آخر، كان قد كشف السيناريست محمد صلاح العزب آخر محادثة مع المنتج تامر فتحي والتي كانت تدور عن موضوع الموت، وحرص على توديعه بكلمات مؤثرة، حيث رحل المنتج تامر فتحي الناجي الوحيد من حادث سير طريق الضبعة بعد أن توقف قلبه 3 مرات.

وقال محمد صلاح العزب عن تامر فتحي: "الله يرحمك يا تامر لسه كنا سوا من كام يوم وبنناقش بند في العقد إني لو مت أثناء كتابة المسلسل، باقي الحلقات هتتكتب إزاي، واسم المؤلف اللي هييجي يكمل المسلسل هيتكتب ازاي، وكنا عمالين نهزر على موضوع الموت، ومحدش فينا كان عارف مين هيموت قبل مين، ولا متخيل إن الموت قريب كده، الله يرحمك، وجعت قلبي قوي".

تعاون محمد صلاح العزب ومحمد إمام في رمضان 2025

وسبق وأن أعلن الفنان محمد إمام عن مشاركته في السباق الرمضاني لعام 2025 بمسلسل يجسد فيه لأول مرة شخصية صعيدية، ويبحث الجمهور عن تفاصيل مسلسل محمد إمام في رمضان 2025 بعدما شارك منشور عبر حسابه الرسمي على موقع تبادل الصور والفيديوهات انستجرام يعلن فيه تواجده في الموسم الرمضاني المقبل، ونرصد في المقال التالي تفاصيل مسلسل محمد إمام في رمضان المقبل.

تابع موقع تحيا مصر علي