عاجل
الإثنين 16 سبتمبر 2024 الموافق 13 ربيع الأول 1446
رئيس التحرير
عمرو الديب

سلوى خطاب تحرر محضرا ضد شخص بالتشهير والسب على التواصل الاجتماعي

سلوى خطاب
سلوى خطاب

كواليس تقدم الفنانة سلوى خطاب بمحضرا ضد شخص في الجيزة لاتهامها له بالتشهير والسب والقذف على منصات التواصل ويرصد موقع تحيا مصر التفاصيل الكاملة في الواقعة.

سلوى خطاب تتهم شخصا بالتشهير وسبها في الجيزة

اتهمت الفنانة سلوى خطاب، شخصا في الجيزة بالتشهير بها وسبها عبر موقع التواصل الاجتماعي فيسبوك وحررت ضده محضرا بقسم شرطة الجيزة وجرى فحص البلاغ واتخاذ الإجراءات القانونية اللازمة لكشف الملابسات.

تلقت مديرية أمن الجيزة إخطارا بتحرير الفنانة سلوى خطاب محضرا تتضرر فيه من شخص لقيامه بنشر تعليقات ومنشور على صفحة فيسبوك، تحتوي على تشهير وإساءة لسمعتها، وكذلك وجود تعليقات على صفحة أخرى تحمل إساءة لها من نفس الحساب.

سلوى خطاب تحرر محضر في الجيزة ضد شخص

وتكثف مباحث الجيزة بالتنسيق مع مباحث الإنترنت من جهودها للوقوف على ملابسات الواقعة وضبط مرتكبها، وتحرر المحضر اللازم وتم اتخاذ الإجراءات القانونية اللازمة حول الواقعة وأخطرت النيابة العامة في الجيزة للتحقيق.

الفنانة سلوى خطاب سبقى لها وأن ظهرت في لقاء تلفزيوني، قررت خلاله أنها تركت الدراسة في كلية التجارة للتفرغ للفن، وبعدين سيبتها ودخلت معهد فنون مسرحية، وعملت فيلمين وأنا في المعهد، عشاق تحت العشرين ودعاء المظلومين، وكان لازم أكمل دراستي فمقدرتش ودخلت معهد فنون مسرحية، ولازم جمب الموهبة يكون في الدراسة.

سلوى خطاب تكشف مفاجآت عن قصة حياتها

كما كشفت سلوى خطاب عن علاقتها بزوجها الراحل المخرج أسامة فوزي، حيث قالت علاقتي بأسامة كانت علاقة غير عادية وهي قصة حب قعدت أدور عليها من وانا صغيرة، أنا مكنتش عايزة قصة حب عادية اتنين حبوا بعض وارتبطوا، كنت عايزة قصة حب عنيفة وربنا رزقني بيها.

ومش هلاقي تاني حد يفهمني ويبقى في لغة مشتركة بينا، احنا كان ممكن نقعد في البيت 20 يوم من غير ما ننزل ومش بنبقى زهقانين، ولو لقيت حد تاني ممكن أعيش معاه أكيد مش هقول لا، وأسامة فوزي على المستوى الشخصي كان إنسان عميق جدا وفي بينا لغة مشتركة وتاريخ مشترك.

وتابعت أسامة فوزي هيظل علامة مهمة جدا في تاريخ الإخراج السينمائي في مصر رغم أنه عمل 4 أفلام، لما جينا كان سر إعجابي بيه دماغه الفنية بجانب ثقافته وإنسانيته وكان في حاجات جميلة ومميزة، وأنا كنت مؤمنة بيه جدا.

وأكدت سلوى خطاب في لقاء سابق لها على تعرضها للخيانة من رجل كانت مرتبطة به، قائلة «قفشت راجل بيخوني قبل كدا وكان من الغيظ لأنه طول الوقت كنت بقوله في حاجة مش مظبوطة، وهو يقولي لا مفيش حاجة أنتي اللي في دماغي، وجبتله كل الإثباتات وكنت بدافع عن اللي كان بيخوني معاها عشان هي اللي قالت لي».

تابع موقع تحيا مصر علي