عاجل
الجمعة 13 سبتمبر 2024 الموافق 10 ربيع الأول 1446
رئيس التحرير
عمرو الديب

رسالة نبيلة.. النائب محمد الحسينى يكشف لـ تحيا مصر كواليس جديدة عن عجلة برلمان 2015 اتحديت الجميع وقولت «ياتركبني يا اركبها» - فيديو

النائب محمد الحسيني
النائب محمد الحسيني بندوة تحيا مصر

تحدث النائب محمد الحسيني، وكيل لجنة الإدارة المحلية بمجلس النواب، عن واقعة “العجلة” والتي بسببها أطلق عليه “نائب العجلة” بعد أن أصر على أن يذهب إلى مجلس النواب بها في أول يوم له من الفصل التشريعي الأول بعد أنا فاز في انتخابات 2015 عن دائرة بولاق الدكرور.

النائب محمد الحسيني يتحدث عن حكاية العجلة

جاء ذلك خلال لقاءه بندوة موقع تحيا مصر برئاسة الكاتب الصحفي عمرو الديب، ويديرها الزميل محمود فايد، مدير التحرير، والذي وصف تلك الواقعة بأنها “نبيلة” عكست النبل الذي في داخل النائب.

وقال وكيل لجنة الإدارة المحلية بمجلس النواب، إن: "ما يميز المناطق الشعبية، إنه ممكن يلخص الصفحة في كلمتين.. عنوانا في 2015 "عايزنها على الخريطة.. الناس تساءلت، قولت إننا عايزين بولاق الدكرور على الخريطة.. ولما دخلت الانتخابات لقيت الدايرة كلها مليانة دعاية.. قولت هنروح فين وسط كل ده.. فجات فكرة "الرسالة" فجبت عجلة ليا ولابني.. وقولنا نتصور بالعجلة ويكون عنوانا "العجلة هتروح البرلمان".. فكل ندوة أو لقاء أخدها معايا.. وقولتهم لو ربنا أراد ونجحت هروح البرلمان بالعجلة".

“العجلة هتروح البرلمان”

لما نجحت بعض الناس قعدوا معايا، قالولي هتروح بإيه؟.. قولتلهم بالعجلة.. استغربوا.. ده يوم تاريخي بالنسبالك وميصحش.. قولتلهم لأ هروح بيها.

وتابع: “العجلة رسالة، أنا مكنتش متخيل الزخم الإعلامي ده.. وروحت المجلس قالولي انت مين ومكنوش عايزين يدخلوني.. قولتهلم أنا محمد الحسيني.. واصريت إني أدخل.. وفتحولي البوابة في النهاية.. وحطيت العجلة على أعلى حتة.. أحد الصحفيين سألني جاي بيها ليه قولتله: دي رسالة ومسؤولية عليا عايزك تقيمني لما ادخل البرلمان اما اركب العجلة أو العجلة تركبني...”.

نائب المنطقة الشعبية

وأردف: "احنا اتظلمنا وكان عنواني إني جاي من منطقة شعبية أخد حقي.. وحضرتكم عملتوا تقييم طلعت من أفضل 5 نواب في البرلمان.. وهذا الكلام مش من فراغ.. أنا راجل من الناس متضامن جدا معاهم واحارب عليها وأقاتل عليها.. العجلة معايا إلى الآن وهي رسالة زي ما قولت علشان أوصل اللي أنا عايزه مثل شعارات أخرى "عايزين نجيب جول" "كتف في كتف" "هجمة مرتدة" "على أرضي".

تابع موقع تحيا مصر علي