عاجل
الإثنين 16 سبتمبر 2024 الموافق 13 ربيع الأول 1446
رئيس التحرير
عمرو الديب

خبيرة فلك: تعرض بعض الدول لاضطرابات في الطقس خلال 72 ساعة

تحيا مصر

كشفت رحاب منيعم خبيرة علم الفلك عن توقعات الفلك خلال الفترة المقبلة، والتي تطرأ احداث جديدة على بعض البلاد وتحذر من بعض الأمور.

وقالت رحاب منيعم في منشور رصده موقع تحيا مصر، عبر حسابها الشخصي على موقع التواصل الاجتماعي فيسبوك، 

«احنا طبعا في يومين قمر العقرب  وبسم ماشاء الله الطاقة الروحانية على الارض زيرو بسبب انتحاس المشتري وتربيعه لزحل واقتران المريخ فزودوا تحصيناتكم جدا اليومين دول وبلاش قص شعر او اظافر وطبعا انتوا حفظتوا دول اليومين اللي جيرانا اللي تحت الارض بيطلعوا يتنططوا على الأرض شوية فنساعي بعض ولو حاجة ضاعت منكم سمعت حد بينده وانتوا لوحدكم في البيت يومين وهيرجعوها أو تظهر من نفسه خليكم فريش كده».

وتابعت، «اليومين طاقة الجذب فيهم مرعبة فاستنضفوا اللي بتفكروا فيه علشان اي حاجة هتفكروا فيها غالبا هترشق قصادكم».

واضافت، «غالبا في اكتر من دولة هيتعرضوا لاضطرابات في الطقس خلال 72 ساعة القادمين سواء امطار وعواصف ترابية شديدة او سيول وفيضانات وبعض المناطق تتعرض لامطار غير متوقعة».

توقعات الفلك على المستوى الدولي 

وقالت منيعم، « أن على المستوي الدولي ممكن نسمع عن تعاون عسكري أو اعلان تدريبات مشتركة أو الاعلان عن صفقات اسلحة بين دول، يومين جيدين للتفاوض مرضي الكلي بس ينتبهوا ويشربوا مياه كتير يظل التحذيرات قائمة الخاصة باقتران المريخ والمشتري و تراجع عطارد».

خبيرة فلك : انتبهوا على الحيوانات 

وأشارت منيعم، في منشور رصده موقع تحيا مصر عبر حسابها الشخصي على موقع التواصل الاجتماعي فيسبوك، «انتبهوا جدا على الحيوانات اللي عندكم أو الحيوانات والكائنات الحية عموما لان ممكن يتصرفوا بشكل عنيف او يمرضوا وعادة يومين العذراء اللي ممكن نسمع فيهم عن نشاط غريب للحيوانات او الحشرات أو الكائنات البحرية انتبهوا على مصدر النار والغاز  لأن القمر تربيع المريخ بيزيد  الحرائق والحوادث خاصة بالمستشفيات والمكاتب أو اماكن العلاج او تقديم الخدمات».

كما اوضحت، «بيقل التعبير العاطفي يعني ممكن تحسوا ببرود من لاالطرف التاني وقلة كلام او كلام جاد شوية ده عادي جدا في فترة زهرة العذراء ولو حد مهتم بيكم بجد هتلاقوه بيسأل باستمرار اما عن صحتكم او شغلكم وقتها تعرفوا انه مهتم بس ده ااخره في التعبير عن الاهتمام ».

تابع موقع تحيا مصر علي