عاجل
الإثنين 16 سبتمبر 2024 الموافق 13 ربيع الأول 1446
رئيس التحرير
عمرو الديب

جنة عليوة: مش فارق معايا شهد تسافر الأولمبياد أنا عايزة حقي.. شاهد

تحيا مصر

أعلنت جنة عليوة، لاعبة المنتخب الوطني للدراجات، كواليس تعرضها لحادث تسببت فيه زميلتها في المنتخب شهد سعيد؛ أثناء سباق للدراجات في السويس ما أدى إلى أصابتها بإصابات بالغة في نواحٍ مختلفة من الجسم.

سباق الجمهورية للدراجات في السويس

وقالت، خلال لقاء خاص مع قناة إكسترا نيوز الفضائية: "كنا في سباق الجمهورية في السويس، وكنا داخلين النهايات، وفجأة لقيت حد بيمسكني من دراعي على الأرض، فسقط بشدة، ولحد دلوقتي محدش اعتذر، ولو كان فيه اختلال في التوازن كانت شهد وقعت إنما ده كان تعمد منها واللى فاكر ده اختلال توازن هو مدربها هو بس".

" src="">

كسر في الترقوة

وأضافت جنة عليوة: "أدى هذا إلى كسر في الترقوة، وعملت شريحة ومسامير، فضلا عن إصابتي بكدمات في الجمجمة، وفقدان في الذاكرة لفترة كبيرة، وكان عندي امتحانات وبعد كده ابتديت ابقى أحسن بعد ما عملت جلسات علاج طبيعي".

وتابعت: "اللى حصل ده بسبب إنه كان فيه مشاحنة من قبل الواقعة مع شهد سعيد، وكان فريقي كسب السبقين الماضيين، ودي لأول مرة بالنسبة ليهم يخسروا السبقين، فحصل إن شهد تربصت بي وكانت بتمشي ورايا خطوة بخطوة وتلاحقني لحد ما شدتني من دراعي ووقعت على الأرض".

مش فارق معايا شهد

واستطردت جنة عليوة: "أنا مش فارق معايا شهد تسافر ولا لأ إلى الأولمبياد، المهم إن يجيلي حقي"، متابعة: "بعد ما وقعت روحنا المستشفى  ومكتوب في المستشفى أني انا محتاجة راحة لأكثر من 21 يوم قبل ما نعمل إشعة وبعد ما لقينا في الأشعة كسر مضاعف والمستشفى هى اللى عملت محضر علشان دي حادثة فاحنا كملنا في المحضر وهي إن شاء الله هى عندها جلسة محاكمة لـ شهد.. وأنا مبسوطة جدا إن الرد ظهر وهم يجبولي حقي وبشكر كل الناس اللي من غيرهم مكنش هيجيلي حقي".

بيان وزارة الرياضة 

أصدرت وزارة الشباب والرياضة بيانا رسميا، تخاطب اللجنة الأولمبية لدراسة موقف مشاركة اللاعبة شهد سعيد في أولمبياد باريس وفقاً للمواثيق الدولية والقواعد الأخلاقية، ويعرض موقع تحيا مصر تفاصيل بيان وزارة الشباب والرياضة بشأن هذا الأمر.

أرسلت وزارة الشباب والرياضة خطاباً للجنة الأولمبية المصرية للتوجيه بشأن إعادة دراسة موقف مشاركة اللاعبة والإجراءات التي قام بها الاتحاد في هذا الشأن وموافاة الوزارة بتقرير تفصيلي وفقاً للوائح المحلية والدولية المرتبطة في هذا الشأن ومراعاة لكافة المواثيق والمعايير الرياضية الدولية واخذا بعين الاعتبار القواعد الأخلاقية الحاكمة للمنظومة الرياضية.

يأتي ذلك في ضوء ما تم تناوله عبر مختلف وسائل الإعلام بشان واقعة تعمد اللاعبة إصابة احدي اللاعبات أثناء منافسات بطولة الجمهورية بالسويس ، وقيام الاتحاد بإيقافها لمدة عام وتوقيع غرامة مالية عليها.

تابع موقع تحيا مصر علي