عاجل
الثلاثاء 24 سبتمبر 2024 الموافق 21 ربيع الأول 1446
رئيس التحرير
عمرو الديب

سميحة أيوب: غيرت اسمي مرتين عشان أهلي ميعرفوش أني بمثل

سميحة أيوب
سميحة أيوب

أجرت الفنانة القديرة سميحة أيوب مداخلة هاتفية مع الإعلامية نهال طايل في برنامج تفاصيل المذاع عبر قناة صدى البلد 2، وعبرت عن رأيها في مسرح مصر، وكشفت سبب تغيير اسمها في الفن.

سميحة أيوب مسرح مصر اسكتشات بس مش تجربة مسرحية

علقت سميحة أيوب على مسرح مصر من خلال مداخلة هاتفية لبرنامج تفاصيل، رصدها لكم موقع تحيا مصر، حيث قالت: "مسرح مصر اسكتشات جميلة بس مش تجربة مسرحية خليت الجمهور ياخد على دخول المسرح".

سميحة أيوب

أما عن أعمالها القادمة أكدت أنها لا تحضر لأي جديد في الفترة الحالية، وقالت سميحة أيوب: "مفيش أعمال جديدة لما يجي عمل حلو أحبه هعمله لكن الأعمال اللي بتعرض مش بشوف نفسي فيها، ومش هقول أقدم مشهد واحد بس في عمل حتى لو مهم".

سميحة أيوب 

سميحة أيوب: مفيش واسطة ولا شللية في الفن

وأشارت سميحة أيوب أن لا صحة لما يقال عن وجود شللية في الفن وقالت: "مفيش واسطة للفن أو شللية أومال فين المبدعين أنتي بتطلعي للجمهور وهما بيقبلوا أو بيرفضوا وفي النهاية والإبداع والفن بيفرض نفسه".

وكشفت سبب نجاحها على مدار أجيال، وقالت سميحة أيوب: "كنت مصرة أني مابصش ورايا عشان متعثرش وده سر نجاحي، وكلمة نجم الشباك والأعلى إيرادات دي تجارة مش فن لكن المهم الإبداع والفن".

وكشفت عن سر تغيير اسمها في الفن من قبل وقالت سميحة أيوب: "غيرت اسمي مرتين عشان أهلي ميعرفوش أني بمثل كانت عقول مقفلة"، وعبرت عن سعادتها لفيلم تيتة رهيبة والذي حصد نجاح كبير، قائلة: "تيتة رهيبة أنا سعيدة به لأن عندي جيش من الأطفال عرفوني وحبوني".

سميحة أيوب 

تعليق سميحة أيوب عن تدريس سيرتها في المناهج الدراسية

عبرت سميحة أيوب عن سعادتها بسبب تدريس سيرتها في المناهج الدراسية من خلال مداخلة هاتفية في برنامج فيس أوف على شاشة قناة هي، وقالت: "أنا اتبسطت مش لأن شخصيتي هتطلع ولكن لأن الأفكار اتغيرت وحصل تحضر في الأفكار".

سميحة أيوب 

وتابعت قائلة: "إحنا بنتقدم مبنجبش الحفريات وبنتكلم عنها إحنا لازم أولادنا يعرفوا مين عايشين معايا ومين كان عايش معاهم ومين مستقبلًا هيعيش معاهم وأثلج صدرى أن مجموعة من الجماهير رحبت جدًا جدًا بالفكرة".

تابع موقع تحيا مصر علي