عاجل.. إلغاء حبس غادة والي في قضية رسومات المترو وتأييد الغرامة
ADVERTISEMENT
تطورات وتفاصيل في قضية رسومات المترو، حيث قررت المحكمة الاقتصادية في القاهرة قبول الاستئناف المقدم من غادة والي وإلغاء حكم حبسها 6 أشهر وتأييد الغرامة المقررة من المحكمة، ويرصد موقع تحيا مصر التفاصيل الكاملة في القضية.
القصة الكاملة في قضية رسومات المترو
وكانت المحكمة الاقتصادية في القاهرة قضت بمعاقبة المصممة غادة والي بالحبس 6 أشهر وكفالة 10 آلاف جنيه لإيقاف التنفيذ، وغرامة 10 آلاف جنيه عن كل تصميم من تصميمات محطة المترو الأربعة، وايضا تعويض مدني مؤقت 100 ألف جنيه، وذلك في اتهامها في قضية رسومات المترو.
قالت غادة والي في التحقيقات التي أجرتها معها النيابة، «كان في مناقصة عملتها الشركة الفرنسية أر أيه بي تي وتلقينا دعوة للحضور وكانوا عايزين شركة مبدعة للقيام بأعمال محطات المترو وشركة واليز استديو قدمت عرض وتم قبوله وتعاقدت من الشركة بعقدين العقد الأول كان خارج اطار الموضوع والعقد التاني كان بشأن أعمال في 5 محطات مترو ووضع استراتيجية كاملة تسويقية للنشاطات والفاعليات داخل محطات المترو وأعمال أخرى مذكورة في العقد والملحق وتم تنفيذ الاعمال في 4 محطات وهي هليوبلس وكلية البنات وباب الشعرية والعباسية وتبقت المحطة الخامسة الف مسكن.
تفاصيل قضية رسومات المترو
وتابعت غادة والي، بسبب انهاء الشركة الفرنسية العقد في مارس 2022 المحطة الخامسة ماتعملتش، وفوجئت في يونيو 2022 بحملة تشويه في الاعلام والتواصل الاجتماعي والصحافة بسبب الاعمال اللي في كلية البنات والموضوع كان كذب وافتراء واثر بالسلب عليا وعلى نفسيتي وعلى الاعمال الخاص بالمكتب، وأنا صممت تصميم صناعي باستخدام برامج الكترونية وتحديدا برنامج فوتوشوب واليستريتر وده بيختلف عن الاعمال الفنية لان ذلك التصميم الصناعي مقيد بالاتفاق بيني وبين العميل من حيث الشروط والمواصفات يعني اقصد انه مش عمل فني بيتعمل من ابداع فنان يتمتع بموهبة الفن.
وأكملت غادة والى، التصميمات دي عملها فريق عمل متضمن مصممين بيشتغلوا بنظام الأعمال الحرة بالقطعة والناس دي بتتغير وانا تعاملت مع ناس كتير منهم في حاجات كتير ومش فاكرة مين اللي عمل التصميمات دي، وأنا كل اللي عملته أني حطيت الفكرة الاساسية للمشروع، يعني في محطة كلية البنات كانت الفكرة هي الاقتباس من الفن المصري القديم وتنفيذ الاشكال باستخدام طريقة المدرسة التكعيبية اللي اسسها بيكاسو، وان التصميمات تعبر عن المرأة المصرية من واقع المعابد المصرية وبعدها الفريق بدأ يشتغل.
اقوال غادة والي في قضية رسومات المترو
وأكملت غادة والى في قضية رسومات المترو، اللي اشتغل في الرسومات 10 أشخاص تقريبا ومش فاكرة العدد أوي لانه بيتم تصفية المقرتحات لكل جزء من أجزاء اللوحة لعمل تصميم نهائي، والناس اللي اشتغلت فيها ناس بره مصر والاتفاق بيكون عن طريق المكالمات الهاتفية، و من خلال موقع بي هانس على الانترنت ده موقع معلوماتي يقوم المصممين بعرض أعمالهم عليه وكل مصمم بيكون له حساب خاص عليه ملف صور بأعماله وأنا بتواصل معاهم واللي بيعجبني اعماله وبحس انه موهوب بختاره.
وأضافت غادة والى في التحقيقات، أنا اتكلمت مع الدكتور س أ شغال في متحف الحضارات واستعنت بيه لأنه عامل مصريات، واتفقنا معاه على الرؤية الخاصة بالتصميمات الخاصة اللي تمت في كلية البنات وهو ساعدنا في اختيار النص الهيروغليفي وهو نص من مقبرة اعح - حتب وهم أم احمس الأول وزوجة سقنن رع تا عا الأول وكان النص عبارة عن «امدحوا سيدة البلاد فاسمها مبجل في جميع البلاد الأجنبية التي تضع الخطط للناس زوجة ملك واخت مالك هي العظيمة المهتمة بشئون مصر ملكة اعح حتب لها الحياة».
واخدنا رأيه في استعمال سنبله قمح في التصميم واستخدام مصدر اشعة الشمس في التصميم واستخدام ساعة رملية في الخلفية ورأس نفرتيتي في الخلفية وطريقة تضليع الفستان وطريقة الجلوس ورفعة اليد اللي كانت مستوحاه من معبد هابو بالأقصر وهو يقوم بافادتنا بالمصدر التاريخي للتصميم بالنسبة لكل جزء من أجزاء التصميم، يعني كان بيشرح المصريين القدماء استخدموا ايه، وبعتلي صورة من مقبرة عشان سنابل القمح وصورة لاستخدام المصري القديم الساعة الرملية.
وانا اعترض على اللجنة المشكلة لانها مش من المتخصصين في فحص التصميمات اللي نفذتها لانها من قبيل التصميمات الصناعية وده شيء مختلف عن الفن التشكيلي، واللجنة مكنش فيها عالم مصريات باعتبار ان التصميم الصناعي مستوحى من المعابد والمقابر المصرية القديمة، وانا معترضة على تشكيل اللجنة لأنها غير متخصصة وأنا مش فنانة تشكيلية وبالنسبة للرسومات وصورة الفتاة اللي ماسكة شكل دائري أنا اقصد انها ماسكة دوف والمصدر التاريخي ليها صورة مقبرة ناب امون في الاقصر والصورة المستوحى منها ده موجودة في التحقيقات وبالنسبة لعازفة الهارب من مقبرة نخت دولة حديثة الاسرة 18 ومعبد رخميرع تي تي 100 بالاقصر وبالنسبة للاسلوب الفني للتعبير هو الأسلوب التكعيبي الخاص بـ بيكاسو واهم مميزات ذلك هو تجريد الأشياء.