عاجل
الإثنين 07 أكتوبر 2024 الموافق 04 ربيع الثاني 1446
رئيس التحرير
عمرو الديب

مؤيد ومعارض .. كيف تعاطف المتابعين مع صبحي كابر ؟

صبحي كابر
صبحي كابر

تصدر صبحي كابر الترند بعد أزمته الأخيرة والتي تعرض للنصب وخسر مبلغ كبير، وكسب تعاطف رواد السوشيال ميديا ببكاءه الشديد على ما حدث له قائلا يعز من يشاء ويذل من يشاء.

ووفقا لما رصد موقع تحيا مصر، بدأت الأزمة عندما تفاجئ متابعي مطعم صبحي كابر بمنشور رسمي يفيد بأن المطعم لم يعد ملكًا لمؤسسة الحاج صبحي كابر، وقد تمت صفقة بيع المطعم بمبلغ 300 مليون جنيه، وأن الملاك الجدد هم «أولاد الإمام»، الذين يعملون في تجارة السيارات. 

هذا الإعلان أثار حيرة الكثيرين، خاصةً أن المطعم يعتبر من أشهر المطاعم الشعبية في القاهرة ويجذب الزبائن من مختلف المناطق، وأكد بعض العاملين في المطعم أن صبحي كابر باع المطعم قبل حوالي عام، لكنه استمر في إدارة بعض المحلات الأخرى مثل محلات الجزارة، والخلاف الذي نشأ بينه وبين الملاك الجدد كان حول تغيير اسم المطعم، مما أدى إلى تصاعد التوترات بينهم.

تعليق رواد السوشيال ميديا 

وانقسم رواد السوشيال ميديا ما بين تعاطف ومعارض مع صبحي كابر، حيث علق أحد المتابعين، «انا عارف ان صبحي كابر باع المحل بتاعه من فترة وعارف انه اخد فيه 300 مليون .. وعارف كمان مين اشتراه وجنسية الممول الرئيسي ايه ..الكلام دا داخل على سنة على فكرة مش لسة من يومين ..أنا مش جاي أقولكم المعلم صبحي غلط في ايه ومكنش ينفع يعمل ايه والرغي دا كله .. لإن الكلام دا في الوقت دا (( قلة أدب )) .. ومش زعلان على الفلوس اللى اتنصب عليه فيها .. كدا كدا - اللهم بارك - معاه اللى يخليه يبدأ (( كبير )) مرة تانية .. مش من الصفر ولا حاجة ..اللى زعلني اوي الجملة اللى قالها بقيت كومبارس في المطعم بعمل فيديوهات .. ومحدش بقى يقوللي (( يا معلم صبحي )) ..».

فيما علق اخر، «بجد هو في إيه؟ هو موضوع صبحي كابر واخد حجم اكبر من حجمه ليه؟ ده أول تصريح ليه بيقول انا راجل طماع..باع المحل علشان عرف ان تمن سعر الذره هيعلي فقرر يشتري صفقة ذره مستورده علشان يبيعها بسعر غالي ويكسب..يعني هو بيعترف بنفسه انه راجل مستغل لسلعه اساسيه بتأثر علي الاسعار..ودي في حد ذاتها نقطه يتحاكم عليها..مش فاهم ليه فيه ناس بتتكلم عنه وعاملينه بطل ولا كأنه بطل من أبطال اكتوبر مايتباع المحل هو يعني كان مكان أثري هيتباع؟..كفايه قرف بقي بجد وهارينا طول الوقت شعارات وطنيه عن غزه وبدل مايحتفلو بنصر اكتوبر مهتمين قوي بصبحي كابر وعاملينه بطل قومي..عبث».

وقالت احداهن« الراجل يا عيني هيجراله حاجه، حرام عليكم وسيبوه في حاله، كفاية اللي حصله، ومحدش يلومه».

تابع موقع تحيا مصر علي