عاجل
الخميس 19 سبتمبر 2024 الموافق 16 ربيع الأول 1446
رئيس التحرير
عمرو الديب

تحيا مصر ينشر نص التحقيقات مع زوجة عريس الدقهلية

عريس الدقهلية
عريس الدقهلية

حصل موقع تحيا مصر على نص التحقيقات مع زوجة عريس الدقهلية الذي أثار الجدل خلال الفترة الماضية بعد انتشار فيديو لاختطافه أثناء خروجه من إحدى دور المناسبات.

زوجة عريس الدقهلية: مكنتش أعرف أنه مقلب

وتواجه المتهمة أمل زوجة المتهم الأول في القضية المعروفة إعلاميا بـ عريس الدقهلية، تهمة الاشتراك في نشر الزعر لدى المواطنين من خلال الفيديو الذي انتشر على مواقع التواصل الاجتماعي لاختطاف العريس من وسط المعازيم الذين كانوا متواجدين أمام “صالة الأفراح”.

وقالت زوجة عريس الدقهلية في التحقيقات التي تجريها النيابة العامة عدما تم القبض عليها وعلى عدد من أفراد الأسرة والأصدقاء لعريس الدقهلية بعد تبين أن الفيديو ليس لعملية اختطاف حقيقية، “اللي حصل إن يوم الخميس كان فرحي أنا وأحمد.ج بمنية النصر وبعد الفرح لما خلص وإحنا ماشيين أحمد ركبني العربية ولما كان بيلف علشان يركب جمبي اتخطف في عربية والعربية طلعت تجرى وإحنا قعدنا نحاول نلحق العربية بس ملحقناش”.

زوجة عريس الدقهلية توضح تفاصيل ما بعد الاختطاف


وأفات زوجة عريس الدقهلية “إحنا روحنا البيت وصورنا الفيديو علشان الناس تحاول تساعدنا وبعد كدة أحمد كلمني وقالي إن هو كان عامل مقلب وأن دا كله هزار”.

زوجة عريس الدقهلية: عملنا القناة من 3 سنين عشان نزود الأرباح

وأكملت زوجة عريس الدقهلية: أنا وأحمد عملنا القناة من 3 سنين عشان نكسب منها فلوس، ومكنتش أعرف أي حاجة عن المقلب ده، بس أحمد عمله من باب الهزار والضحك، وبننشر على القناة مقالب وتحديات، والعربية اللي اتخطف بيها جوزي دي عربيته.

حيث قرر قاضي معارضات محكمة دكرنس شمال محافظة الدقهلية، تجديد حبس العريس المتهم في واقعة ادعاء اختطافه من أمام قاعة أفراح بمدينة منية النصر، وثلاثة من أصدقائه المشاركين فى الحادث 15 يوما على ذمة التحقيقات.

حيث قررت جهات التحقيق إخلاء سبيل العروسة واثنين من أشقائها بكفالة 10 آلاف جنيه لكل واحدة منهم، وذلك بعد أيام من قبض عليهم بسبب انتشار فيديو تمثيلي لواقعة خطف أثارت الفزع على مواقع التواصل الاجتماعي، لتلقي الأجهزة الأمنية بمحافظة الدقهلية، القبض على "العريس المخطوف" وزوجته و5 ممن شاركوا معهم.

تابع موقع تحيا مصر علي