عاجل
الخميس 19 سبتمبر 2024 الموافق 16 ربيع الأول 1446
رئيس التحرير
عمرو الديب

أحمد موسي: هناك حدثًا مهمًا في الدولة غدًا سيساهم في جذب المزيد من الاستثمار

 أحمد موسى
أحمد موسى

أكد الإعلامي  أحمد موسى ، أن هناك حدثًا مهمًا في الدولة المصرية غدًا سيساهم في جذب المزيد من الاستثمار وتشجيع الصناعة الوطنية .

تسهيل إجراءات استخراج رخص المصانع"

وقال الإعلامي أحمد موسى في برنامجه "على مسئوليتي" المذاع على قناة "صدى البلد"،  وينقله موقع تحيا مصر  ، : " الدولة المصرية تتخذ خطوات فعلية من أجل تسهيل إجراءات استخراج رخص المصانع".

وأضاف الإعلامي أحمد موسى: " نتحدث كثيرًا عن الاستثمار وتشجيع الصناعة الوطنية".

أثنى الإعلامي أحمد موسى، على جهود الفريق  كامل الوزير  نائب رئيس الوزراء للتنمية الصناعية لمتابعة مشاكل المستثمرين والمصنعين وحلها.

موسى: كامل الوزير لديه القرار والشجاعة لحل جميع مشكلات المصنعين

وقال الإعلامي أحمد موسى، برنامجه "على مسئوليتي"،  المُذاع عبر فضائية " صدى البلد"، وينقله موقع  تحيا مصر ، :" الفريق  كامل الوزير  قام بحل مشاكل نحو 73 مصنع في اجتماع دام 5 ساعات معقبا :"كامل الوزير لديه القرار والشجاعة لحل جميع مشكلات المصنعين".

وتابع الإعلامي أحمد موسى :"ضيعنا وقت طويل في موضوع الصناعة، ومحدش يزعل من كلامي، إن فيه حلول تتم في هذا الاجتماع لمشاكل بقالها أكتر من 15 سنة".

وواصل:" محدش كان بيقعد مع المصنعين و  المستثمرين  قبل كدة، ومكنش حد بيسمع حد، ده فيهم واحد جاي من المنيا عشان إمضاء بسيطة عشان يشغل مصنعه المتوقف بقاله كام سنة ومحدش كان راضي يحل ليه مشكلته".

موسى: اللي عمله وزير النقل النهاردة هيخلي شعركم يقف

وتحدث الإعلامي أحمد موسى، إلى المسؤولين السابقين الذين لم يسعوا لحل مشاكل المصنعين والمستثمرين، قائلاً:"ليه ظلمتوا الناس دي، ده كل ده عبارة عن فلوس برا وجوا البلد، كل ده إنتاج ضايع، ليه كنا بنعطل مصالح البشر بالشكل ده ليه".

وانهى أحمد موسى:" اللي عمله وزير النقل النهاردة هيخلي شعركم يقف، لأن المشكلات دي كلها كانت أمور سهلة وبسيطة أوي، وكان ممكن أي حد يحلها، دي مكنتش تستاهل يتم تعطيلها السنين اللي فاتت دي كلها".

وفي وقت سابق أكد وزير النقل أنه سيتم توفير أراضي صناعية جديدة مجاورة لطريق الصعيد الصحراوي الغربي والخط الثاني للقطار الكهربائي السريع لتوطين استثمارات في صناعة الملابس الجاهزة في الصعيد تشمل مناطق الفشن الجديدة والمنيا الجديدة ونجع حمادي الجديدة وذلك طبقاً للشواغر المتاحة حالياً لدى وزارة الإسكان والمرافق والمجتمعات العمرانية.

تابع موقع تحيا مصر علي