عاجل
الإثنين 16 سبتمبر 2024 الموافق 13 ربيع الأول 1446
رئيس التحرير
عمرو الديب

ايام هادية .. خبيرة فلك : يومين مناسبة لهذه الأمور

فلك
فلك

قالت رحاب منيعم خبيرة علم الفلك، أن اليوم وغدا ببرج الميزان برج السلام والتفاوض والارتباط والشراكة والقمر اتصالاته جيدة مع الشمس ومع المريخ والمشتري.

وأشارت خبيرة علم الفلك، في منشور رصده موقع تحيا مصر، عبر حسابها الشخصي على موقع التواصل الاجتماعي فيسبوك، « يخلي طاقة اليومين لطيفة وهادية إلى حد كبير ومناسبين جدا للمبادرات العاطفية والاعترافات وللصلح بين المتخاصمين و لتحسين العلاقات ولمناقشة امور الشراكة افضل ورد حلال اليومين لاستغلال طاقة الصلح وتحسين العلاقات ».

ايام مناسبة لهذه الأمور 

وتابعت، «يومين مناسبين لقص الشعر خاصة النهاردة بغرض الاطالة، ويومين مناسبين لعروض الزواج أو طلب الخطبة رغم كده قلت انهم مش مناسبين للزواج نفسه بسبب تراجع كواكب مهمهة" يعني تعرضوا الامر لكن تنفذوا بشكل رسمي لما يكون في زوايا فلكية افضل».

واضافت، «يومين مناسبين للتجميل البسيط زي العناية باابشرة والشعر لكن بدون اي استخدام لليزر او البوتكس والفيلر بسبب انتحاس الزهرة اللي قولنا مستمرة لنهاية اغسطس، يوم مناسب تبدأوا جيم او تحطوا خطة لانزل الوزن او تلعبوا رياضة معينة، يومين مناسبين لطلب اي شئ من صاحب سلطة عليكم لان هتلاقوا القوة والجراءة الكافية».

توقعات الفلك على المستوى الدولي 

وقالت منيعم، « أن على المستوي الدولي ممكن نسمع عن تعاون عسكري أو اعلان تدريبات مشتركة أو الاعلان عن صفقات اسلحة بين دول، يومين جيدين للتفاوض مرضي الكلي بس ينتبهوا ويشربوا مياه كتير يظل التحذيرات قائمة الخاصة باقتران المريخ والمشتري و تراجع عطارد».

خبيرة فلك : انتبهوا على الحيوانات 

وأشارت منيعم، في منشور رصده موقع تحيا مصر عبر حسابها الشخصي على موقع التواصل الاجتماعي فيسبوك، «انتبهوا جدا على الحيوانات اللي عندكم أو الحيوانات والكائنات الحية عموما لان ممكن يتصرفوا بشكل عنيف او يمرضوا وعادة يومين العذراء اللي ممكن نسمع فيهم عن نشاط غريب للحيوانات او الحشرات أو الكائنات البحرية انتبهوا على مصدر النار والغاز  لأن القمر تربيع المريخ بيزيد  الحرائق والحوادث خاصة بالمستشفيات والمكاتب أو اماكن العلاج او تقديم الخدمات».

كما اوضحت، «بيقل التعبير العاطفي يعني ممكن تحسوا ببرود من لاالطرف التاني وقلة كلام او كلام جاد شوية ده عادي جدا في فترة زهرة العذراء ولو حد مهتم بيكم بجد هتلاقوه بيسأل باستمرار اما عن صحتكم او شغلكم وقتها تعرفوا انه مهتم بس ده ااخره في التعبير عن الاهتمام ».

تابع موقع تحيا مصر علي