عاجل
الجمعة 20 سبتمبر 2024 الموافق 17 ربيع الأول 1446
رئيس التحرير
عمرو الديب

سمية الخشاب لطلاب الثانوية العامة: اللي منجحش السنة تتعوض روقوا وانبسطوا محدش واخد منها حاجة

سمية الخشاب
سمية الخشاب

حرصت الفنانة سمية الخشاب كعادتها على توجيه رسالة لطلاب الثانوية العامة وذلك تزامنا مع ظهور نتيجتهم في مساء أمس الاثنين، مواسية الراسبين بمجموعة من النصائح التي قدمتها عبر حسابها الرسمي بموقع التدوينات القصيرة تويتر.

سمية الخشاب: اللي منجحش السنة دي تتعوض الجاية.. ركزوا وهتنجحوا

وكتبت سمية الخشاب في رسالتها للثانوية العامة في تصريحات رصدها موقع تحيا مصر: مبروك ياحبايبي النجاح وربنا يفرحكم واللي منجحش السنة دي تتعوض السنه الجاية.. ركزوا وهتنجحوا وهفضل اقولكم مش نهاية العالم انك ماتوفقتش السنه دي انتوا لسه صغيرين وقدامكم المستقبل اهم حاجه التركيز بحبكم اوي.

سمية الخشاب 

وتابعت سمية الخشاب حديثها، قائلة: روقوا وانبسطوا محدش واخد منها حاجه حتنجحوا وتتخرجوا وحتلاقوا نفسكم بتشتغلوا في مجال تاني خالص ملوش علاقه بشهادتكم عشان كده باقولكم متزعلوش علي اي حاجه وربنا يوفقكوا.

سمية الخشاب وذكرياتها مع طلاب الثانوية العامة

جدير بالذكر، أن سمية الخشاب ألقت اهتمام كبير على طلاب الثانوية العامة في الأعوام السابقة وكانت دائما ما توجه لهم النصائح وتقوم بعمل ملخصات لتبسيط وتسهيل المناهج العلمية عليهم، الأمر الذي تفاعل معه الطلاب الجدد وبدأو يطالبونها بعمل ملخصات لهم أيضا في مناهجهم العلمية ولكن غابت الفترة الأخيرة عن تقديم نصائحها ربما لانشغالها فنيا.

سمية الخشاب 

وكانت آخر تصريحات سمية الخشاب عن التعليم: التعليم مبيحددش مصير ولا نيلة، بتعرف تجيب فلوس هتعرف تتجوز وتسافر مبتعرفش يبقى الشهادة هتقرطسها وتحط فيها طعمية.

آخر أعمال سمية الخشاب

يذكر، أن سمية الخشاب قدمت قي رمضان 2024 مسلسل ب 100 راجل والذي خاضت بطولته إلى جانب كلا من النجوم محمود عبد المغني، نانسي صلاح، أحمد صيام، سما ابراهيم، هالة فاخر، محمد رضوان، محمد القس، محمد عبد العظيم، منذر مهران، ابراهيم السمان، ايمان يوسف، مصطفى منصور، عزت زين، جميل برسوم، أحمد أسامة، وعدد من ضيوف الشرف أبرزهم أحمد عزمي، وتأليف محمود حمدان، واخراج ابرام نشأت، وانتاج ممدوح شاهين.

وتصدرت سمية الخشاب أيضا التريند بعد ظهورها مع رامز جلال في برنامج رامز نيفر اند، حيث كانت من النجوم الذين تعرضوا لإصابات وكدمات بسبب المقلب وقام برفع دعوى قضائية ضده بسبب عدم اتفاقه معها على هذا الأمر، فضلا عن إهانته في عدد من التصريحات التليفزيونية.

تابع موقع تحيا مصر علي