عاجل
الخميس 19 سبتمبر 2024 الموافق 16 ربيع الأول 1446
رئيس التحرير
عمرو الديب

تحذير عاجل .. خبيرة فلك : متسافروش حتى منتصف أغسطس

علم الفلك
علم الفلك

حذرت خبيرة علم الفلك رحاب منيعم، بداية من غدا وحتى منتصف أغسطس، لأن هذه الفترة تكثر فيها الحوادث بشكل كبير.

وأشارت في منشور رصده موقع تحيا مصر عبر حسابها الشخصي على موقع التواصل الاجتماعي فيس بوك،«هنصحكم نصيحة مهمة تبان غريبة شوية بلاش نتسافروا لحد نص أغسطس في عربيات أو اتوبيسات أو قطارات ولو هتسافروا بلاش تكونوا عدد زوجي في العربية مش 2 ولا 4 ولا 6 وكل مالعدد كبر بقي بصراحة اقل امانا ».

وتابعت، «اقتران المريخ بالمشتري فالجوزاء سئ جدا بيضخم دايما حجم الضحايا في اي حادث وده اللي هيخلينا نشوف حوادث عدد ضحاياها كبير للاسف وخاصة الشباب وصغار السن حتى منتصف اغسطس».

اقتراب المريخ من كوكب المشترى 

أثارت رحاب منيعم خبيرة علم الفلك الجدل بتوقعات الفلك الفترة المقبلة بسبب كوكبي عطارد والزهرة حاليا تربيع اورانوس مع اقتراب المريخ كوكب الحرب من المشتري.

وأشارت في منشور رصده موقع تحيا مصر، عبر حسابها الشخصي على موقع التواصل الاجتماعي فيسبوك، « اقتراب كوكب المريخ من المشترى، اللي بيضخم طاقة اي كوكب وتربيع الزهرة لاورانوس بيقول أن في هزة قوية هتحصل في سوق الدهب والأسهم وعادة بتحصل مع التوترات السياسية مع تربيع عطارد للمريخ واللي هيتراجع كمان كام يوم لبرج الاسد ربما عطل كبير يخص احد التطبيقات أو خدمات الانترنت ».

وتابعت، «الهجمات السيبرانية او الاختراقات او تعطيل نظم أمنية   هي الأقرب للحدوث خلال ال3 ايام القادمة وربما تعطيل سيستم او تعطيل او توقف حركة الطيران او النقل البحري بين بعض الدول، الاكشن هيبدأ فعليا من بعد يوم  6  لازم نحط في الاعتبار ان مريخ الجوزاء هو الحروب الكلامية والتصريحات العنيفة ».

وأضافت، « الاكشن كله هيكون مع قمر #العذراء بعد 3ايام وقمر #القوس بعد اسبوع، وارد خبر وفاة او انفصال مفاجئ لشخصية شهيرة في الفن او على المستوي الدولي  خلال ال3 ايام القادمةفترة انفصالات عاطفية او اخبار طلاق للاسف بسبب تربيع الزهرة لاورانوس ومع كده ممكن نسمع عن عودة علاقات منفصلين لنهاية اغسطس وده على مستوي المشاهير والمستوي الشخصي».

تابع موقع تحيا مصر علي