عاجل
الجمعة 27 سبتمبر 2024 الموافق 24 ربيع الأول 1446
رئيس التحرير
عمرو الديب

كندة علوش عن مرضها: حسيت اني عايزة اشارك تجربتي وسعيدة بردود أفعال الناس

كندة علوش
كندة علوش

خرجت الفنانة كندة علوش لتكشف السبب الرئيسي وراء حديثها عن أزمة مرضها والذي تصدر التريند لفترة كبيرة وقت إعلانها عن هذا المرض في بودكاست مع الإعلامية منى الشاذلي أذيع عبر قناتها الرسمية بموقع الفيديوهات يوتيوب.

كندة علوش تكشف سبب حديثها عن مرضها 

وقالت كندة علوش في تصريحات تليفزيونية رصدها موقع تحيا مصر: السبب الأساسي اللي خلاني أتكلم عن مرضي هو أن ربنا اداني نعمة ليها علاقة يالتقبا وازاي احول حاجة سلبية لحاجة ايجابية، فحسيت اني حاسة أشارك تجربتي مع الناس، وسعيدة بردود أفعال الناس لما حكيت.

كندة علوش 

كندة علوش: الكآبة دي رفاهية والشخص المكتئب أناني

وتابعت حديثها، كاشفة عن تعاملها مع هذا المرض، فقالت: الرضا هيخليكي تقبلي كل حاجة ربنا ادهالك وتحاولي تتعايشي مع كل الظروف اللي اتحطيتي فيها، والكئابة دي رفاهية، بحس أن الشخص المكتئب شخص اناني، هو حقه مش بلوم عليه لكن طالما عندي ناس تعاستي هتنعكس عليهم لازم اكون سعيدة عشان أسعدهم بمعنى إني راضية وممتنة.

كندة علوش 

واختتمت كندة علوش حديثها، قائلة: كل الحاجات اللي مريت بيها قوت علاقتي مع الحياة وخلتني احبها اكتر واكون ممتنة اكتر.

كندة علوش تعلن إصابتها بالسرطان

وكانت قد أعلنت الفنانة كندة علوش إصابتها بمرض السرطان وذلك خلال استضافتها في بودكاست بعنوان حلقات خاصة تقدمه الإعلامية منى الشاذلي عبر قناتها الرسمية على تطبيق الفيديوهات الشهير يوتيوب، وقالت كندة علوش خلال استضافتها مع منى الشاذلي: “حسيت إني عندي مشكلة في إحدى الثديين ولما كشفت اكتشفت إني عندي أكتر من ورم خبيث تلقيت الخبر بهدوء وسكينة ومانهارتش، وعمرو جوزي كان مرعوب أكتر مني.

وحرص على دعمها زوجها الفنان عمرو يوسف، حيث كتب هو الآخر في منشور عبر حسابه الرسمي بموقع تبادل الصور والفيديوهات انستجرام: ظروف صعبة مرينا بها على مدار سنتين، لكن أنتي كنتي مؤمنة وملسمة أمرك لله ظهورك وكلامك قوى ناس كتير وهتبدأ رحلتها وكانت خايفة، أنتي في عز تعبك أديتيهم قوة ربنا يخليكي ليا ولأولادك ولحبايبك في الدنيا كلها، اللي مابطلوش دعاء ليكي من ساعة ما عرفوا ربنا يحبب فيكي خلقه كمان وكمان.

تابع موقع تحيا مصر علي