عاجل
الإثنين 16 سبتمبر 2024 الموافق 13 ربيع الأول 1446
رئيس التحرير
عمرو الديب

خبيرة فلك تحذر من ظهور وباء في نهاية شهر يوليو

فيروسات
فيروسات

حذرت رحاب منيعم، خبيرة الفلك من تفشي عدوى كورونا، في من نهاية شهر يوليو وحتى نهاية شهر أغسطس مما أثارت تخوف كبير بين رواد السوشيال ميديا.

ظهور وباء في شهر يوليو واغسطس

وتابعت، منيعم في منشور رصده موقع تحيا مصر، عبر حسابها الشخصي على موقع التواصل الاجتماعي للصور والفيديوهات فيسبوك، «وارد جدا يحصل موجة كبيرة او ظهور متحور قوي لكورونا من نهاية يوليو لاخر اغسطس او انتشار مرض جلدي وربما يكون بين الاطفال ودي اكتر فترة معرضين فيها لانتشار المشاكل الجلدية والتنفسية وللاسف وارد نسمع عن تفشي وباء في اماكن نزوح او صراعات مسلحة».

تحذير من ارتداء اللون الأحمر 

حذرت رحاب منيعم خبيرة الفلك، من تكرار الحوادث والأعطال هذه الفترة، وذلك بدءا من 5 يوليو الماضي وحتى 20 يوليو اليوم، وذلك بسبب وجود المريخ في برج الثور، ويستعد للخروج منه للدخول في برج الجوزاء.

واشارت منيعم، في منشور رصده موقع تحيا مصر، عبر حسابها الشخصي على موقع التواصل الاجتماعي فيس بوك، «بعيد تاني تحذيراتي اللي كتبتها من 5 يوليو واللي قلت انها مستمرة ل20  يوليو وده لأن المريخ حاليا بيستعد للخروج من برج الثور وده بيت بيكون ضعيف فيه وبيدخل برج الجوزاء الهوائي واللي هيكون قوي فيه ونشط وده بيخلي طاقته خلال الانتقال قوية خلال ال3 ايام القادمة بيزيد نشاط الحرايق بشكل واضح واللي بيكون سهل تنتقل من مكان لمكان وخاصة بالأسواق أو المطاعم وربما منشأت رياضية او تعليمية».

واضافت، «لازم تنتبهو خلال السواقة لانه بيزيد التعرض للحوادث ربنا يسلم  الجميع، ربما حادث نقل او وسيلة نقل كبيرة وربما يشهد اغسطس حادث كبير حادث قطار او طيارة او وسيلة نقل كبيرة مهم ننتبه من الالات الحادة والناس اللي بتمارس رياضة تنتبه علشان بتويد الاصابات والكسور 

وارد خبر سلبي سواء وفاة او اصابة او ربما انفصال أو مشكلة قانونية او لبطل رياضي او كاتب او اعلامي»

وتابعت،«وبكرر بلاش طاقة اللون الاحمر لحد 20 يوليو ونقول الاوراد اللي كررتها باكتر من بوست».

تابع موقع تحيا مصر علي