عاجل
الخميس 19 سبتمبر 2024 الموافق 16 ربيع الأول 1446
رئيس التحرير
عمرو الديب

محمد أنور: عملت أغنية لأن الموضوع مبقاش غناء ولكن أداء.. ومسرح الجامعة كان بدايتي في التمثيل

محمد أنور
محمد أنور

كشف محمد أنور معاناته في بدايته الفنية حتى يصل لما هو فيه الآن من شهرة، بجانب علاقته بأسرته وكيف دعمته في مشواره للشهرة، من خلال بودكاست فايق ورايق للإعلامي إبراهيم فايق.

محمد أنور: شوفت أن عندي موهبة في الكرة وقدمت في نادي أسكو

أكد محمد أنور على أنه كان يسعى للبحث عن موهبته حتى ينميها في بداياته، من خلال تصريحات لبودكاست فايق ورايق، رصده لكم موقع تحيا مصر، حيث قال: "كنت شايف أن عندي موهبة في لعب الكرة، وبدأت أتدرب وروحت قدمت في اختبارات نادي أسكو، ولاقيت هناك 80 مليون طفل عندهم نفس حلمي".

تصريحات محمد أنور 

وتابع محمد أنور قائلًا: "كنت حاطط دماغي أني هبقى محمد صلاح وأنا اللي هدخل مصر كأس العالم ولكن وقتها عرفت أن موهبة الكرة مش عندي، وفكرت أن ممكن يكون موهبة الطرب عندي وبقيت أجيب شرايط الكاسيت، وأسمع مطربين ولاقيت أن نبرة صوتي تنفع مع أغاني جورج وسوف ".

واسترسل محمد أنور قائلًا: "فضلت أسجل لنفسي طول الليل وفضل الموضوع ده لمدة سنة وفضلت أدور على موهبتي لحد ما دخلت الجامعة، عملت أغنية ونزلتها على اليوتيوب لأن الموضوع مبقاش غناء وأنا بعرف أدي ".

محمد أنور: ومسرح الجامعة كان بدايتي للفن

وكشف محمد أنور بدايته في الفن وكيف تعرف على نجوم مسرح مصر، وقال: "مسرح الجامعة كان بدايتي للفن وعرفت هناك مصطفى خاطر وحمدي الميرغني ومحمد عبدالرحمن ومحمد توب وفي كلية تاني اتعرفت على ويزو وعلى ربيع في جامعة القاهرة وكريم عفيفي وأوس أوس".

محمد أنور 

محمد أنور: وعانيت كتير وكان في دماغي أبقى بطل الفرقة

وعبر محمد أنور عن سعادته بذلك وقال: "كان مجتمع وأنا من أول يوم انبهرت به وحبيت الموضوع جدًا، وعانيت جوه الفريق كتير عشان أبقى حاجة كنت جديد وكان في دماغي أبقى بطل الفرقة".

وعلى صعيد آخر، كشف محمد أنور كواليس أول مشاركة مسرحية له، وقال: "بدايتي كانت بجملة بقولها وهي متتحمقش أوي كده يا بندق وكانت من إخراج مصطفى خاطر وقعدت 3 شهور بعمل عليها بروفات، ولما جيت أقول الكلمة على المسرح ملحقتش والممثلة اللي كان قدامي زقني برا قولت له بعدها بقالك ساعتين بتتكلم جت على كلمتي قالي معلش أصل سخنت".

تابع موقع تحيا مصر علي