عاجل
الأحد 08 سبتمبر 2024 الموافق 05 ربيع الأول 1446
رئيس التحرير
عمرو الديب

باسم مرسي: المراهنات موجودة في الدوري.. وجماهير الأهلي مبتحبنيش عشان بعلّم عليهم

باسم مرسي
باسم مرسي

أكد باسم مرسي مهاجم الزمالك السابق، أن جماهير الأهلي تهاجمه دائمًا بسبب فوزه على المارد الأحمر وتسجيله للعديد من الأهداف خلال مواجهات القمة التي شارك فيها. 

تصريحات مثيرة للجدل من باسم مرسي تجاه جماهير الأهلي 

وقال باسم مرسي في تصريحات لبودكاست من الجول للجول: «جمهور الأهلي مبيحبنيش عشان بعلّم عليه ودايما بجيب فيهم أجوال ومحدش بيكره واحد فاشل ومحدش بيكره حد ملوش قيمة، بالبلدي كدة باسم ده بيعلم علينا على طول هو جمهور الأهلي كده، جبت أجوال كتيرة فيه وجبت بطولات منه كمان». 

وأضاف باسم مرسي: «لاعيبة الأهلي زيها زي أي لاعيبة والنادي الأهلي زي أي نادي، أنا مبعملش حساب لتيشيرت الأهلي، لاعيبة الأهلي عادية جدا، لكن تيشيرت الأهلي بيمنحه طاقة لكنه لاعب عادي جدا». 

وواصل باسم مرسي: «المراهنات موجودة في الدوري المصري لعيبة في أندية كبيرة بتفوت أجوال.. في لعيبة بيتقال لها خد إنذار في الدقيقة 30 هديك 10 آلاف أو 15 ألف جنيه». 

وتابع باسم مرسي عن تصريح يا مين يعيش ويشوف الأهلي بياخد الدوري تاني: «لو كان فيريرا كمل وجيل 2015 كمل كان فعلا الأهلي مش هياخد الدوري تاني، وكنت هقول نفس كلامي وأكبر دليل إن فيريرا لما رجع خد الدوري والكأس من الأهلي تاني».

وأتم: «يوجد بالفعل مراهنات في الكرة المصرية و هناك اتفاقات مع لاعبين بأن يرتكبوا أخطاء في دقائق معينة ويحصلون على إنذار في أوقات معينة مقابل 20 ألف جنيه والمراهنات موجودة في كل الأندية هناك لاعبين في الدوري يتم عرض عليهم تلك الأمور». 

تصريحات محمود حمدي الونش

وأضاف محمود حمدي الونش في تصريحات تليفزيونية مع الإعلامي إبراهيم فايق على أم بي سي مصر 2، بطولة الكونفدرالية كانت بطولة الجمهور، وأحب مشاهدة مباريات الزمالك في المنزل أفضل من المدرجات لأن الأمور تكون صعبة للغاية نفسيا.

واستكمل محمود حمدي الونش، تحدثت مع اللاعبين قبل نهائي الكونفدرالية بأن يكون التركيز في ملعب المباراة من أجل إسعاد الجماهير وكنت داعم كبير للفريق واللاعبين ولشيكابالا وكان التركيز على الضغط في بداية مباراة نهضة بركان.

تابع موقع تحيا مصر علي