عاجل
الخميس 19 سبتمبر 2024 الموافق 16 ربيع الأول 1446
رئيس التحرير
عمرو الديب

علاء مرسي عن تقبيل يد محمد هنيدي: دي حاجة بتحصل بين الأحبة والأصدقاء.. وبجري عليه كأنه والدي

علاء مرسي
علاء مرسي

صرح الفنان علاء مرسي عن علاقته بالفنان محمد هنيدي، وعن وجود علاقة قوية تربطهم منذ سنوات طوال، وأنه جزء من تاريخه ومشواره الفني، وأعرب عن سعادته بحضور هنيدي لعقد قران ابنته مشيرا إلى تقبيل يده شيء من المحبة والصداقة.

علاء مرسي: بغير على هنيدي وعايز أشوفه في مكانة أعلى

كشف الفنان علاء مرسي، عن علاقته بالفنان محمد هنيدي خلال لقاءه في برنامج كلام الناس، مع الإعلامية ياسمين عز، ورصده موقع تحيا مصر، وقال: محمد هنيدي جزء مني وتاريخي وعمري، هو أخويا وأما بنقعد مع بعض بننسى أننا ممثلين وبغير وبخاف عليه وطول الوقت عايزة أشوفه في مكانة أعلى، هو ربنا اداله مفتاح أنه يكون من جيل صناعة السينما والأجيال وأنا مرايته.

علاء مرسي

وأضاف علاء مرسي عن محمد هنيدي: أما بشوفه بفرح وببقى مشتقاله جدا وبجري عليه كأنه والدي، بحس بيه وهو بيحس بيا، وفرحتي ببنتي والفرح وإحساس اني هجوز بنتي كنت في حالة عجيبة جدا فاللي يجي لبنتي هشيله على دماغي ده للغريب ولأي حد، فهنيدي فاجأني لانه لآخر لحظة مكنش جاي ومشاعري جت كدة ودي حاجات مسموحة بين الأحبة والأصدقاء، ربنا مديني فوق ما اتمنى معملتش كدة عشان يشغلني.

علاء مرسي يقبل يد هنيدي

وفي نفس السياق، أثار الفنان علاء مرسي الجدل عندما قبل يد الفنان محمد هنيدي أثناء حصوره عقد قرانه أبنته مريم، والذي اقيم في مسجد الشرطة في التجمع الخامس، وتفاجىء علاء مرسي بحضور هنيدي لعقد القرآن فـ رد فعلي عفوي حاول أن يقبل يده، ولكن منعه الآخيرة وقبل رأسه ليدل على تواضع وأحترام هنيدي، وتناول رواد السوشيال ميديا الفديو، لينال إعجاب البعض وأعتبروه بمثابة رد للجميل لهنيدي لمشاركة علاء مرسي معه في العديد من الأفلام في فترة السبعينات.

علاء مرسي يكشف تفاصيل إجراء عملية استئصال القولون

وعلى الجانب الآخر، كشف الفنان علاء مرسي عن شعوره وقت إجراء عملية استئصال القولون سابقًا، فقال: كنت شوية بهزر وشوية خايف وشوية مش مصدق، والعجيب أنها كانت أول مرة ليا أدخل المستشفى وأنا مريض، وكان عندي لخبطة وعصبية أني مش عاوز أكمل، والحمد لله ربنا رزقني باتنين دكاترة واحد حنون وواحد صارم واحد يطاوعني وواحد يدني قرارات، وبمجرد أني خدت البنج، روحت لعالم آخر، ليس له حدود عالم مريح.

علاء مرسي

وأضاف علاء مرسي: أنا شوفت سيدنا رسول الله، وأبو بكر الصديق ووالدتي رحمة الله عليها وارتباطي بيها، اكتر واحدة شفت ملامحها بشكل واضح، شفوت صحاب ليا توفوا، وشفت حياة عجيبة، وفجأة لقتني حد بيقول لي حمد الله على السلامة، كان زمن سريع ومخفي، يبان إن مدته ثواني، لكن خد وقته.

تابع موقع تحيا مصر علي