عاجل
الخميس 04 يوليو 2024 الموافق 28 ذو الحجة 1445
رئيس التحرير
عمرو الديب

نقلة اقتصادية .. خبيرة فلك تتنبأ باكتشاف مهم في 2026

تحيا مصر

كشفت رحاب منيعم علم الفلك، عن تطور كبير بحدث مابين سنة 2026 لسنة 2030 في مصادر الطاقة بالعالم واكتشاف هائل ومذهل.

واشارت خبيرة علم الفلك، في منشور على موقع التواصل الاجتماعي فيس بوك، ورصده موقع تحيا مصر، «هيحصل تطور كبير جدا في مصادر الطاقة بالعالم وفي دولة هتكتشف مصدر للطاقة جديد وهتحتكره او هتكون مصدره الوحيد لباقي العالم».

واضافت، «غالبا هيكون نظيف وآمن وهتنتقل بسببه نقلة قوية جدا في اقتصادها  لانها هتبقي سبب المصدر الطاقي ده  بعد سلسلة مشاكل كبيرة هتحصل بمصادر الطاقة الغير متجددة في العالم والمصدر ده بالمناسبة هيكشف اسرار عن حضارة قديمة».

خبير علم الفلك تحذر من الجدال  

وتابعت خبيرة علم الفلك، «معنديش نصيحة لكم الا انكم تخفوا من وش بعض وتتجنبوا طاقة الجدال تحت أي ظرف لأن الطاقة فيها عصبية وحدة لاقل سبب طبيعي للبعض صداع ومشاكل بالعين او الام الاسنان بيزيد الاحساس بالالم والتعرض للنزف بسهولة في ناس كتير هتاخد مسكنات».

ونوهت رحاب منيعم، أن يجب الانتباه من طاقة النار وخلال السواقة لأن هذه الزاوية تفتعل الحرائق وحوادث الطرق أو من الآلات الحادة وانهيارات المنازل  لكوارث طبيعية أو لاسباب تانية.

كما أضافت، « أن هي طاقة مؤقتة بالكتير تأثيرها مستمر لمساء اليوم بس بما انه اول يوم بعد الاجازة فنحاول نجتنب بعض واليوم يعدي، اخر اليوم ولبكرة الثلاثاء الزوايا هتكون لطيفة جدا فيها مفاجآت للبعض وتحويلات مالية او هدايا  او تلقي اتصالات غير متوقعة من اشخاص او بخصوص وظايف وتحسن في المزاج فعدوا النهاردة من غير مشاكل بس».

تأثير تراجع كوكب زحل على الأبراج 

قالت رحاب منيعم خبيرة علم الفلك، أن يبدأ اليوم تراجع كوكب زحل السنوي ويستمر تراجعه حتى 15 نوفمبر وتراجعه سوف يؤثر على جميع الأبراج بشكل متفاوت، ولكن الاكثر مواليد الجدي والدلو  ومواليد برج الحوت.

واضافت، «زحل هو كوكب الدروس والتجارب اللي بتربينا وتخلينا ننضج وبالتالي تراجعه دايما مرتبط بعودة مواقف أو تجارب او ملفات مش مقفولة في حياتنا علشان نشوف هنتصر فيها ازاي».

وتابعت، «مع تراجع زحل بيرجع ناس قديمة للظهور في حياتنا ربما لان درسهم او حكايتهم معانا لسه مخلصتش أو لرسالة معينة وطبعا ده بيختلف من شخص لشخص كل واحد وروسه وتجاربه والدرس اللي بيمر بيه من 2023».

تابع موقع تحيا مصر علي