عاجل
الخميس 19 سبتمبر 2024 الموافق 16 ربيع الأول 1446
رئيس التحرير
عمرو الديب

مروة عبد المنعم: بنتي خلعت الحجاب.. ويوم ما أنزل القبر هتسأل عن الصلاة مش الحجاب

مروة عبد المنعم
مروة عبد المنعم

كشفت الفنانة مروة عبد المنعم عن رأيها في الحجاب، مشيرة إلى أن ابنتها قامت بخلعه، وذلك من خلال لقاء لها ببودكاست أمل غرابية.

مروة عبد المنعم: أنا مؤمنة بالحجاب رغم كونى غير محجبة

وقالت مروة عبد المنعم في تصريحاتها التي يرصدها موقع تحيا مصر: أنا مؤمنة بالحجاب رغم كونى غير محجبة ولكن هل أنها هدخل الجنة بالحجاب ولا برحمة ربنا، بالصلاة ولا بالحجاب، يوم ما أنزل القبر سيكون سؤالي عن الصلاة والناس فاهمة الدين غلط، وفاهمين الدين مظهر وليس جوهر، وأنا عشت حالة بشعة من التنمر في موضوع حجاب بنتي، إزاي هي تتحجب وأنا أمها غير محجبة، يبقى أنا الشيطان الرجيم.

مروة عبد المنعم

وفي اللقاء ذاته، كشفت مروة عبد المنعم عن قيام ابنتها بخلع الحجاب، فقالت: بنتي خلعت الحجاب، وطبيعي بنت عندها 14 سنة في تالتة إعدادي مكتئبة وعندها امتحانات، وكنت عارفة إنها حالة وهتتنتهي. 

مروة عبد المنعم تكشف عن مرورها بأزمة نفسية

وسبق وأن كشفت الفنانة مروة عبد المنعم عن سبب ارتدائها باروكة أثناء ظهورها الفترة الأخيرة ووزنها الزائد بشكل ملحوظ الذي أثار تساؤل متابعيها ومحبيها وجاء السبب صدمة لمتابعينها.

وكتبت مروة عبد المنعم في منشور لها عبر حسابها الشخصي على موقع التواصل الاجتماعي فيسبوك: "وأخيراً إفراج نهائي من الباروكة.. بعد دوامة نفسيه سيئه جدا دخلت فيها ..وصلتني ل٧٠ كيلو وسقوط شعري بالشكل ده ..اتضطريت ألبس فيها الباروكة.. وواحده واحده بدأت أفوق بفضل ربنا وأرجع لوزني وشكلي ... لكن فضل شعري في الأزمه..وطبعا هو ماتعالجش بنسبه ١٠٠ في الميه ..بس أخدت الأمر بالإفراج عنه وتكملة العلاج عادي".

مروة عبد المنعم تروي تجربتها مع الباروكة

وتابعت: انا كان فيه ناس كتير بتقعد تقولي انتي لابسه باروكه ليه ..شكلك مش حلو فيها ..بس ماكنتش عايزه اقول وقتها ولا عايزه أتكلم، بس كان الكلام  بيوجعني قوي ويزعلني علي نفسي جدا الخلاصه ياجماعه ..محدش ينقد حد علي شكله، محدش عارف جوه الكواليس فيه ايه.. بلاش نقد وتعليقات.. دلوقتي انا أقدر أقول وأتكلم ولا أخجل".

تابع موقع تحيا مصر علي