عاجل
الجمعة 20 سبتمبر 2024 الموافق 17 ربيع الأول 1446
رئيس التحرير
عمرو الديب

هيدي كرم عن ذكرياتها مع الثانوية العامة: والدتي عملتني انظم مذاكرتي قبل الامتحانات بشهر.. وكنت بخرج واتفسح

هيدي كرم
هيدي كرم

روت الفنانة هيدي كرم ذكرياتها مع الثانوية العامة وذلك خلال مداخلة هاتفية مع الإعلامي شريف مدكور في برنامجه المذاع على قناة الحياة، مشيرة إلى أنها كانت تعيش حياتها بشكل طبيعي وبدأت المذاكرة قبل الامتحانات بشهر واحد فقط.

هيدي كرم عن ذكرياتها مع الثانوية العامة: كنت بعمل كل حاجة بخرج وبتفسح

وقالت هيدي كرم في تصريحات رصدها موقع تحيا مصر: كنت بعمل كل حاجة بخرج وبتفسح وبلعب رياضة وبذاكر وبنجح بنمر كويسة وشاطرة في تنظيم وقتي.. ولحد دلوقتي الراهبات بيحبوني لأني كنت تلميذة مش مشاغبة وهادية وملتزمة وشاطرة، ووالدتي هي اللي علمتني إدارة الوقت وإزاي أنظم مذاكرتي وكانت بتعمل لي جدول قبل الامتحانات بشهر وتقسم لي الأيام.

الفنانة هيدي كرم

هيدي كريم: جبت 89% في الثانوية العامة ودخلت اعلام 

وعن مجموعها في الثانوية العامة: جبت 89% ودخلت إعلام، لكني لما اتخرجت من المدرسة كنت 16 سنة يعني صغيرة أوي وكنت منغلقة في مدرسة الراهبات ولما روحت إعلام وجامعة القاهرة لقيت الموضوع فوق قدراتي وحولت تجارة فرنساوي، بعد شوية ذاكرت حاجات ليها علاقة بالإعلام وخدت ورش تمثيل لمدة 9 أشهر ودرست الاتنين بشكل حر مش بشكل أكاديمي.

الفنانة هيدي كرم 

رسالة هيدي كرم لطلاب الثانوية العامة

ووجهت هيدي كرم نصيحة للطلبة قائلة: ما تستكتروش مجموعكم لو كبير وادخلوا الكلية اللي أنتم بتحبوها.. وأنت جبت مجموع لأنك ملتزم وشاطر وحصل توفيق لكن دراسة الجامعة بتكون شبه رغباتنا الحقيقية وهترسم جزء كبير من مستقبلنا المهني، الثانوية مش مقياس لنجاحك ومدى أهميتك كإنسان وشخص لأن كتير أوي من الناس الناجحة على مستوى العالم مكانوش شاطرين في الدراسة، ولذلك هي مش نهاية الدنيا ومش تقييمك كإنسان.

يذكر، أن آخر أعمال هيدي كرم مشاركتها في مسلسل الوصفة السحرية والذي خاضت بطولته إلى جانب كلا من النجوم شيري عادل، عمر الشناوي، اسلام جمال، كارولين عزمي، لقاء سويدان، سلوى محمد علي وعدد آخر من نجوم الفن وهو من تأليف ورشة مصنع الحكايات، وإخراج خيري سالم، وتدور أحداث المسلسل حول عثور بعض الفتيات على كتاب بعنوان الوصفة السحرية لزواج ناجح وتبدأ تلك الفتيات بتطبيقه على ازواجهم فمن بينهم الزوجة حديثة الزواج، والمتزوجة منذ فترة ومن لديها أبناء، ومن هنا تبدأ الأحداث في الاشتعال.

تابع موقع تحيا مصر علي