عاجل
الخميس 19 سبتمبر 2024 الموافق 16 ربيع الأول 1446
رئيس التحرير
عمرو الديب

مؤمنة بالحسد ومعتزلتش التمثيل عشان جوازي.. أبرز تصريحات نهى عابدين

نهى عابدين
نهى عابدين

حلت الفنانة نهى عابدين ضيفة على برنامج أسرار النجوم والذي تقدمه الإعلامية انجي علي على راديو نجوم اف ام، وكشفت خلاله العديد من التصريحات الهامة الخاصة بحياتها الشخصية والعملية، مشيرة إلى إيمانها الشديد بالحسد وحبها للخصوصية.

أبرز تصريحات نهى عابدين في نجوم اف ام

ومن بين تصريحات نهى عابدين والذي رصدها موقع تحيا مصر: أنا مؤمنة بالحسد أكيد، الحسد مذكور في القرآن الكريم، ولكن مش مؤمنة بالحسد لدرجة الهوس، شخصية بحب احترام الخصوصية ومش لازم تكون حياتنا مفتوحة على المشاع.

نهى عابدين 

وعن أكثر الشائعات التي اغضبتها، قالت نهى عابدين: ضايقني في مرة لما طلع عليا شائعة اعتزالي لأني اتجوزت وده مش صح على الإطلاق، اللي حصل أني كنت غضبانة شوية وأنا شخصية هوائية ودخلت على حسابي أني هعتزل، ووقتها كنت مضغوطة ومتضايقة ولكن مش لازم أشرح اللي جوايا.

نهى عابدين: بحب هند صبري كممثلة وإنسانية والكوميديا من أصعب أنواع التمثيل

وتطرقت نهى عابدين بالحديث عن أعمالها الفنية، فقالت عن مشاركتها في مسلسل مفترق طرق: بحب هند صبري جدًا كممثلة وإنسانة على المستوى الشخصي، وبيعجبني اختياراتها الفنية، وأنا مشوفتش النسخة الأجنبية من مفترق خطر علشان متأثرش بالشخصية، واللي يهمني هو السيناريو وجودته.

نهى عابدين 

أما عن دورها في مسلسل اشغال شقة:  عجبني الدور لأنه كان أول مرة أقدم شخصية بالطريقة دي، وهشام ماجد فنان رائع ومحترم وعنده كوميديا لذيذة، والكوميديا من أصعب أنواع التمثيل لأنه لازم يكون لديك قبول ودمك خفيف وعلشان كده هي منطقة تخوف.

نهى عابدين: انا من جمهور منى زكي وكان شرف ليا اكون في تحت الوصاية

وعن مشاركتها في مسلسل تحت الوصاية، قالت نهى عابدين: أنا بحب منى زكي ومن جمهورها، بحب طريقة تمثيلها وبحب أقعد أتفرج عليها، وبحب اختياراتها وصدقها، ومسلسل تحت الوصاية حتى لو أنا مش ممثلة فيه بحب أقعد أتفرج عليه وعلى حلاوة المزيكا والإخراج والتمثيل والتصوير وكل حاجة، ومبسوطة إني كنت جزء من العمل ده وكان شرف ليا

وعن معايير اختيارها لادورها، قالت نهى عابدين: الفن محاكاة للواقع ومهم كفنانة أناقش المشكلة وأعرف عواقبها وأظهر الكواليس الغائبة عن الكثيرين وبناء عليه نظرة الناس للمشكلة تتغير، وأنا بحب المشاركة في هذه الأعمال.

تابع موقع تحيا مصر علي