عاجل
الخميس 19 سبتمبر 2024 الموافق 16 ربيع الأول 1446
رئيس التحرير
عمرو الديب

وزير الشباب والرياضة: سيتم محاسبة جميع الاتحادات بعد أولمبياد باريس 2024

وزير الشباب والرياضة
وزير الشباب والرياضة

علق الدكتور أشرف صبحي وزير الشباب والرياضة على هزيمة منتخب مصر الأولمبي من منتخب المغرب بستة أهداف دون رد في مباراة تحديد صاحب برونزية أولمبياد باريس 2024، ويستعرض موقع تحيا مصر التفاصيل.

وزير الشباب والرياضة

قال أشرف صبحي: “جميع الاتحادات الرياضية الأولمبية سيتم محاسبتها عقب انتهاء منافسات دورة الألعاب الأولمبية باريس 2024“.

وأكد: “الدولة وفرت للجميع الدعم الكافي سواء فنيًا أو ماليًا خلال الثلاث سنوات الماضية، لذلك من أخفق سوف يحاسب ولا يوجد شخص فوق الحساب“.

وتابع: “خزينة الدولة لن تتحمل أموال الإعداد الخاص بالمشاركة في أولمبياد باريس، وسيتم مراجعة أوجه صرف أموال إعداد اللاعبين للأولمبياد“.

وزير الرياضة
وزير الشباب والرياضة

واختتم وزير الشباب والرياضة حديثه قائلًا: “سيتم تشكيل لجنة للتفتيش المالي على جميع الاتحادات الرياضية“.

‏ إبراهيم فايق: خسارة منتخب مصر أمام المغرب كارثية وإحنا بنشتغل اليوم بيومه وأرزقيه على باب الله

وقال إبراهيم فايق في رسالة عبر “فيسبوك”، خسارة كارثية، فرق واضح في كل حاجة إحنا ناس بنشتغل اليوم بيومه، ارزقيه على باب الله بنفرح باليومية اللي نخدها وبنكسل نشتغل تاني يوم، ما هي بتيجي بالجدعنه والفهلوه.. أخطط ليه وارتب ليه واشتغل قبلها بسنين ليه؟!!، وأكمل إبراهيم فايق، ‏دي أقصى حاجة ممكن تتعمل في حالة اللاتخطيط دي، جهود فردية من اللعيبة أحيانا رغبة تزيد وتقل، نجاح مدرب بشكل أحادي جدا في ظل مقاومة لكل طلباته، يعني إنت في حالة العبث دي اخدت كل حاجة تقدر تاخدها".

‏وواصل إبراهيم فايق، مستحيل تقدر تنافس المنظومة الجماعية اللي عندها خطة وأهداف واضحة وشكل ونشأة معينة بيوصل أعلى رتم فيها في البطولات الكبيرة علشان كده بكل تقدير ببارك للمنتخب المغربي حقهم وعن جدارة".

تابع موقع تحيا مصر علي