عاجل
الجمعة 20 سبتمبر 2024 الموافق 17 ربيع الأول 1446
رئيس التحرير
عمرو الديب

مبروك عطية: ما فيش حاجة اسمها عمل.. والجن لا يملك للإنسان إلا الوسوسة

الدكتور مبروك عطية
الدكتور مبروك عطية

قال الدكتور مبروك عطية، العالم الأزهري،  إن الجن لا يملك للإنسان إلا الوسوسة «يبقى يدخله من أنه داهية؟!، موضحا أنه بالنسبة لما قيل بشأن أن الجن يجري من ابن آدم مجرى الدم، فإن هناك فارقا بين الأسلوب الحقيقي والأسلوب المجازي، فهذه العبارة كناية أي ليس حقيقيت، قائلا: «اعتبرنا الكناية حقيقة والحقيقة كناية، وحالتنا بقت تصعب على الكافر».

 

مفيش حاجة اسمها عمل

وأوضح الدكتور مبروك عطية، في إجابته عن سؤال: "هناك مشاكل بيني وبين زوجتي، وبعض الشيوخ قالوا إن معمول لها عمل بالطلاق، والعمل مش هيروح غير لما تنفصلوا عن بعض؟، قائلا: مفيش حاجة اسمها عمل، ما هو الشيء الذي يستطيع منع رحمة ربنا الله إذا أراد ينزلها على عباده».

 

واستشهد بقول الله-تعالى- في سورة فاطر" مَّا يَفْتَحِ اللَّهُ لِلنَّاسِ مِن رَّحْمَةٍ فَلَا مُمْسِكَ لَهَا ۖ وَمَا يُمْسِكْ فَلَا مُرْسِلَ لَهُ مِن بَعْدِهِ ۚ وَهُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ".

ما فيش حاجة تمنع إرادة ربنا

وأضاف مبروك عطية، في تصريح له": أستحي وأنا أقرأ الآية الثانية من سورة فاطر، أقول في عمل لما ربنا لما يفتح محدش يمسك، مفيش حاجة تحوش رحمة ربنا.

 

من عنده يقين بالله لا يضره إلا الشيء المكتوب له

ونبه مبروك عطية، على أنه لا ملك ولا نبي ولا جن أزرق ولا جن بنفسجي ولا عمل ولا معملش، ناس بتغرم فلوس على الفاضي، اللي عنده يقين بربنا لا يضره إلا شيء قد كتبه الله عليه.

 

 

تابع موقع تحيا مصر علي