عاجل
الإثنين 16 سبتمبر 2024 الموافق 13 ربيع الأول 1446
رئيس التحرير
عمرو الديب

خبيرة فلك : يوم مناسب للتجميل والصلح والمقابلات العاطفية

توقعات الفلك
توقعات الفلك

قالت رحاب منيعم، خبيرة علم الفلك، أن القمر متواجد اليوم في برج الميزان ويوجد اتصالات سعيدة مع كوكبي المشترى وعطارد.

وتابعت منيعم، في منشور عبر حسابها الشخصي على موقع التواصل الاجتماعي فيس بوك، رصده موقع تحيا مصر، «والله عايزة اقولكم ان القمر النهاردة في الميزان واتصالاته سعيدة مع المشتري وعطارد وانها زوايا جيدة للتجميل ماعدا اي شئ فيه استعمال ليزر او الات حادة وانه يوم مناسب للصلح وللمقابلات والمبادرات العاطفية ويوم مناسب لعرض الشراكة والمطالبة بالحقوق وللتفاوض وللصلح بين المتخاصمين».

ونوهت خبيرة الفلك، «بس الاقتران الغامق بين اورانوس والمريخ هو اللي للاسف مسيطر ع الاجواء العامة ومخلي الطاقة عصبية وحادة ومليان اخبار عنف وحوادث مش لطيفة فربنا يهون الكام يوم دول».

توقعات الفلك 2024

وكانت توقعت رحاب منيعم، خبيرة الفلك في نهاية 2023، عن توقعات 2024، «بيكون في قدر كبير من الحريات في مجال الكتابة والإعلام، على مستوى العالم، ومع كدا يتخللها فترات تانيه بيكون فيها غلق لبعض الصحف، أو القنوات أو وقف اعلامين أو كتاب أو رياضيين لمخالفات أو تعرضها لمواقف محرجة، ما بين شهري اغسطس ويوليو».

توقعات الفلك هذه الفترة 

واضافت، «الزهرة في اول 10 ايام هتكون في معارضة بلوتو وده ممكن يخليكم تتعرفوا ع ناس جديدة ربما من خلال الانترنت او حضور حفلات او اصدقاء مشتركين وربما صداقات تتحول لعلاقات عاطفية واهم مايميزها انها هتكون فيها غيرة واضحة ورغبة في التملك  فحاولوا كده تستنضفوا اللي بتعرفوهم علشان ده موسم النرجسيين فلو حسيتوا بجو تملك زايد متفرحوش علشان غالبا ده مختل شويتين وهيبقي موسم عاطفي حلو البدايات وختامه من اللي بيتهي في برنامج رضوي الشربيني».

تحذير من الأطعمة التي يتناولها الأطفال 

ونوهت، «خلوا بالكم وانتوا بتاكلوا وخاصة الاطفال علشان هيميلوا لرمي اي حاجة في بؤهم الفترة دي وابعدوهم عن اي مكان عالي في اللعب، وانتبهوا طبعا لمصادر الغاز وبلاش الخلطات العجيبة اللي بتعملوها للتنضيف»

أفضل وقت لقص الشعر 

ونوهت، «مش مفضل قص الشعر على قمر ناري والقمر لسه بأول الشهر القمري لكن مفيش مشكلة لتغيير المظهر 

من بكرة القمر هيعمل تربيع مع المريخ واورانوس بيزيد نشاط الحرايق والحوادث وربما حادث او حريق او انهيار لاماكن لها طابع ترفيهي أو اماكن تجمعات».

تحذير لمرضى القلب 

وحذرت خبيرة الفلك، مرضى القلب لزيادة التعرض للازمات القلبية المفاجئة خلال الـ 3 ايام القادمة ولا يفضل اجراء عمليات تخص العمود الفقري.

تابع موقع تحيا مصر علي