عاجل
الأحد 06 أكتوبر 2024 الموافق 03 ربيع الثاني 1446
رئيس التحرير
عمرو الديب

18 سؤال بالنص.. أولياء أمور الثانوية العامة: محتاجين رد قاطع على وجود أسئلة امتحان الكيمياء مع المعلمين فى ليلة الامتحان

وزارة التربية والتعليم
وزارة التربية والتعليم

طالب بعض عدد أولياء الأمور الثانوية العامة من وزارة التربية والتعليم والتعليم الفنى برد قاطع من الوزارة على وجود أسئلة امتحان الكيمياء مع المعلمين فى ليلة الامتحان.

وجود أسئلة امتحان الكيمياء مع المعلمين فى ليلة الامتحان 

وقالت منى أبو غالى أدمن حوار مجتمعى تربوي ثبت ان مراجعة اتنين من المعلمين طلعت هي هي نفس امتحان الكيمياء بالارقام وطبيعي وبالفعل ارسلته للوزارة لإتخاذ اللازم ولكن حتى الأن لم اجد رد ان دة مش صدفة  لكن انا كولي امر مش مهم عندي هؤلاء  قدر ما مهم مين سرب لهم الامتحان الاكيد ان اللي اعطى الامتحان شخص مسؤول وله علاقة بالامتحان مباشر، أزاى 18 سؤال بالنص كانوا مع بعض معلمي الكيمياء فى ليلة الامتحان.

أسئلة امتحان الكيمياء مع المعلمين فى ليلة الامتحان 

وتابعت “ أبوغالى “ لـ ” تحيا مصر" وياترى  امتحانات ايه اللي اتسربت تاني  والمعلمين مغلطوش نفس غلط الباقي 
في ازمة عندنا وجود فاسدين بالحقل التعليمي، وبما ان من سنين نفس المشكلة يبقي ندور على الأشخاص اللي ما زالوا بمكانهم لم يتغيروا وليهم صلة بالإمتحانات او ليهم كلمة على من يضع اويختار الاسئلة، والغموض مازال مسيطرعلي كل شيء ومفيش اتخاذ قرار رادع للأسف.

كما أكدت فاتن أحمد ولى أمر وأدمن حوار مجتمعى تربوي، ابدا كلامي بعتاب و لوم بصوت كله شجن و حزن ان لو كان بالفعل اتخذ اجراء رسمي تقاضي اي كان المتسبب في تسريب ماده الفيزياء 2023 مكنش حيبقي الوضع بالشكل ده ابدا و تكرار التسريب بالوقاحه و البجاحه، يجب التحقيق و معرفة المتسبب.

وتابعت فاتن، هل فعلا هذا الكلام حقيقي، ام شو عمله المدرسين تسويقا لهم في عام ٢٠٢٥ حتي يشعر ولي الامر ان في حد وراه رافض معاه كل اساليب الغش، انما لارد  و لا وعد باي حاجه يبقي ننتظر المزيد من قلة اخلاق و تبجح و حق الغشاش كمان و مطالبته بحقوقه".

سادت حالة من الجدل بين أولياء أمور طلاب الثانوية العامة 2024 خلال الساعات الماضية بعد انتهاء الطلاب من انتهاء امتحان الكيمياء بسبب مراجعات بعض معلمى الكيمياء للثانوية العامة.

جدل بين أولياء الأمور الثانوية العامة بسبب مراجعات معلمى الكيمياء

حيث انتشرت مراجعات ليلة الامتحان لبعض معلمى الكيمياء وتداولت صور عبر مواقع التواصل الاجتماعى لمعلمين يشرحون قبل أداء امتحان الكيمياء لمسائل وردت بنفس الأرقام فى الامتحان.

وأدى طلاب الثانوية العامة أمس السبت الموافق 6 يوليو 2024 الشعبة العلمية الامتحان فى مادة الكيمياء، ويؤدى طلاب الشعبة الأدبية الامتحان فى مادة الجغرافيا.

وأدى طلاب المتفوقين للعلوم والتكنولوجيا شعبة العلوم مادة مقاييس المفاهيم (الجيولوجيا) ويؤدى طلاب شعبة الرياضيات الامتحان فى مادة مقاييس المفاهيم (الرياضيات التطبيقية)، بينما يؤدى طلاب مدارس المكفوفين الامطتحان فى الفترة الأولى مادة الفلسفة، والفترة الثانية مادة المنطق.

وقد سارت أجواء الامتحان بشكل جيد ومنضبط ودون حدوث أية مشكلات من شأنها تعكير صفو العملية الامتحانية، حيث قامت غرفة العمليات المركزية قبل بدء الامتحان بالاطمئنان على وصول أوراق الأسئلة إلى جميع اللجان الامتحانية بالمحافظات، كما قام فريق العمل بالغرفة بمتابعة سير الامتحان بجميع المحافظات.

تابع موقع تحيا مصر علي