عاجل
الإثنين 16 سبتمبر 2024 الموافق 13 ربيع الأول 1446
رئيس التحرير
عمرو الديب

خاص لـ تلفزيون تحيا مصر.. الست غالية تقدم نصائح لأفضل الوجبات لطلاب الثانوية العامة خلال الامتحانات

الست غالية بتلفزيون
الست غالية بتلفزيون تحيا مصر

قدمت الست غالية مجموعة من النصائح لطلاب الثانوية العامة أثناء فترة الامتحانات، بخصوص الأطعمة التي تساعد على زيادة معدلات التركيز وتنشيط الذاكرة.

وجبات تساعد على تنشيط ذاكرة طلاب الثانوية العامة

وقالت الست غالية، خلال مداخلة هاتفية ببرنامج "أخبار مصر" المذاع على تلفزيون تحيا مصر تقديم سحاب عصام، إن طلاب الثانوية العامة يحتاجون إلى تركيز كبيرة والتركيز يحتاج لتغذية جيدة، وهذا يكون من خلال أطعمة تفيد الجسد مثل السمك في الغذاء وهو يزيد التركيز بسبب الأوميجا ثري، وكذلك الخضروات لغناها بالألياف مما يساعد زيادة التركيز إلى جانب الفلفل الألوان.

وذكرت الست غالية: "التفاصيل في الأكل بتفرق وكذلك على حسب ذوق الأولاد، والسمك سواء مشوي أو مقلي ممتاز ويعلي الذاكرة، ولو بيبحبوا الخضار، فهو مفيد بكل أشكال طبخه، لكن أهم شيء التركيبة نفسها".

أفضل طريقة لتقديم الوجبات لطلاب الثانوية العامة

وأشارت الست غالية إلى أن أفضل طريقة لتقديم الخضار لطلاب الثانوية العامة، هي تسويته على البخار حتى لا يفقد المعادن التي يحتويها، مضيفة: "من الطبيعي أن تسوية الأشياء لا تكون جيدة وإنما تكون نصف سوى أو ثلاث أرباع سوا".

وأوضحت أن الفطار يكون بروتين، سواء بيض أو لبن او جبن، لأنها تحتوي على بروتين عالي وبالتالي زيادة التركيز.

وتابعت: "بالنسبة للعشا لطلاب الثانوية العامة يكون خفيف علشان كل طلاب الثانوية العامة بيسهروا وبياخدوا سناكس، لكن ممكن يكون حاجة مشوية وشوية رز وطبق خضار سوتية وقطعة لحمة مشوية".

نصائح لتناول السناكس لطلاب الثانوية العامة

وأردفت: "بالنسبة لتناول السناكس لطلاب الثانوية العامة، ممكن تكون عصير أو فاكهة مش شرط تكون أكل أساسي، وممكن نعمل ساندوتشات، ممكن لحمة بخص أو خار، وأهم حاجه ناكل حاجات ملونة لأنها تساعد على التركيز العالي والذاكرة تكون نشطة.

وتابعت: "ممكن نجيب صدور الفراخ ونقطعها ونحط عليها مكرونة مسلوقة وشوية فلفل ألوان، بتكون هايلة جدا".

وذكرت الست غالية: "مريت بمرحلة الثانوية العامة مع بنتي، وعشنا أيام صعبة في الوقت والأكل ، وكان لازم تفطر بيض ولبن وتقلل جدا من المنبهات زي الشاي والقهوة، وباستدبلهم بالعصائر والفاكهة.. كانت دايما تحب صدور الفراخ المشوية بالزعتر وجنبها رز أصفر أو مركونة".

تابع موقع تحيا مصر علي