عاجل
السبت 05 أكتوبر 2024 الموافق 02 ربيع الثاني 1446
رئيس التحرير
عمرو الديب

محمود عبد المغني: بحترم عقلية المشاهد في كل أدواري.. وممكن اقعد سنة من غير شغل

محمود عبد المغني
محمود عبد المغني

كشف الفنان محمود عبد المغني عن سبب قلة أعماله واختفاءه لوقت طويل بعيداً عن الجمهور، ليؤكد أنه يحترم عقلية المشاهد في كل أدواره وحتى أن وصل لعدم العمل لمدة طويلة.

محمود عبد المغني: والناس حافظة شغلي وعارفه تاريخي

صرح الفنان محمود عبد الغني عن غياية لفترات طويلة وقلة أعماله خلال تصريحاته على شاشة تلفزيون قناة رؤيا مصر والتي رصدها موقع تحيا مصر، فقال: "بوافق على الأعمال لما أحس إن الدور بيفيدني ويفيد الناس، وكل دور بعمله يبقى بحترم فيه عقليه المشاهد لأن فيه احترام متبادل بيني وبين الجمهور من أول ما بدأت فلازم أؤكد على ده من خلال أدواري ممكن ده يستدعي إن أنا مشتغلش ممكن أقعد سنة مش عايز اشتغل عشان مفيش حاجة استهوتني استفزتني كممثل.

واستكمل الفنان محمود عبد المغني: "أنا وضعي خاص ومختلف أنا مش بحب الجري ورا المادة والفلوس أكتر، وأنا مش مثالي بس مستورة، وأنا واخد حقي من الجمهور المصري والعربي على وجه الخصوص والناس حافظة شغلي وعارفه تاريخي وهو ده بالنسبالي النجومية".

محمود عبد المغني

آخر أعمال الفنان محمود عبد المغني

ومن جانبه، شارك الفنان محمود عبد المغني في ثلاث أمال عرضت خلال موسم شهر رمضان الكريم، وهم: مسلسل كوبرا بطولة الفنان محمد إمام، ومسلسل ب 100 راجل بطولة الفنانة سمية الخشاب، وكان أشهرهم تواجده في مسلسل صيد العقارب مع الفنانة الكبيرة غادة عبد الرازق الذي جسده فيه شخصية شقيقها الذي يقتل على يد مجهول وتدور أحداث المسلسل حوله.

وشارك في بطولة مسلسل صيد العقارب عدد كبير من النجوم، منهم: غادة عبدالرازق، ومحمد علاء، وأحمد ماهر، ورياض الخولي، ومحمد علي رزق، وسيمون، وميار الغيطي، وأحمد ماجد، وعفاف رشاد، ومحمود عبدالمغني، من تأليف باهر دويدار، إخراج أحمد حسن.

أبرز تصريحات الفنان محمود عبد المغني

وعلى الجانب الأخر، تحدث الفنان محمود عبد المغني عن معاناته بعد وفاة والده، حيث قال: "بعد وفاة والدي حسيت إني عايز أعمل إني مسؤول مع إن ده مش مطلوب مني خالص لأن كان عندي إخواتي الكبار، ومعرفش ليه المسؤولية شدتني وكنت بروح أشتغل، لغاية ما حصل مشكلة في المدرسة واتقفشت إني بشتغل وسايب المدرسة، وأول شغلانة إشتغلتها كانت في البلاط".

محمود عبد المغني

وتابع محمود عبد المغني: "المنطقة كلها عندنا في الوراق مشهورة بالبلاط والسباكة، وأخويا الكبير محمد هو كمان كان شغال في البلاط، وأنا اشتغلت في البلاط وكنت أحسن واحد وكنت مطلوب بالاسم، واشتغلت في ورش الطوب، كان بيبقى فيه صف طويل جدًا كنت بقلب الطوب".

تابع موقع تحيا مصر علي