عاجل
الجمعة 28 يونيو 2024 الموافق 22 ذو الحجة 1445
رئيس التحرير
عمرو الديب

وفاة الملحن والمؤلف الموسيقي أمير جادو

تحيا مصر

أعلن الفنان شريف إدريس منذ قليل وفاة المحلن والمؤلف الموسيقي أمير جادو، والذي كان يعاني من أزمة مرضية كبيرة في آخر أيامه لم يستطيع التغلب عليها ليلفظ أنفاسه الأخيرة على سرير المستشفى.

وفاة الملحن والمؤلف الموسيقي أمير جادو

وجاء نبأ وفاة المحلن والمؤلف الموسيقي أمير جادو في منشور رصده موقع تحيا مصر على حساب شريف إدريس الرسمي بموقع تبادل الصور والفيديوهات انستجرام، فكتب فيه: لا إله إلا الله.. إنا لله وإنا إليه راجعون.. مع السلامة يا أمير، الصديق العزيز الملحن والمؤلف الموسيقي والإنسان المحترم والطيب أمير جادو في ذمة الله بعد صراع مع المرض اللعين.

شريف إدريس يعلن وفاة الملحن والمؤلف الموسيقي أمير جادو 

شريف إدريس ومعاناته مع المرض 

من ناحية أخرى، كان قد مرض شريف إدريس بأزمة مرضية حادة في الفترة الماضية نقل على إثرها إلى المستشفى وبعدها طمأنت زوجته جمهوره على حالته الصحية فقالت: انا زوجة شريف..الحمد لله شريف خرج من المستشفي ورجع البيت وان شاء الله يبدأ رحلة علاج من بكره..بيعتذر انه مش قادر يرد عالتليفون نهائي من التعب والألم اللي ماسك جسمه كله..دعواتكم.

شريف إدريس 

شريف إدريس يتحدث عن مرضه 

وخرج بعدها شريف إدريس وكشف طبيعة مرضه، قائلا: بإختصار شديد بقالي فتره ضهري تاعبني ومأثر علي رجلي لأن عندي انزلاق غضروفي في الفقرات القطنيه وأهملته..وكنت بستحمل وماشي بمسكنات، وإمبارح كنت بجيب حاجات للبيت مع مراتي وبدأت اتعب بشكل غير طبيعي وفجأه حصلي تخشب تام في الجزء السفلي مع كل انواع الألم اللي ممكن تتخيلوه، في لحظة حسيت ان ضهري هيتكسر حرفياً وألم في جميع اطراف رجليا الاتنين ودموعي نزلت من كتر الألم حقيقي..روحت مستشفي وادي النيل اللي بشكر كل طاقم الطوارئ فيها..عملو اشعه مبدأيه الدكتور قالي انا كنت هدخلك تعمل رنين بس من اللي شايفه من الأشعه مش هينفع ومش هتقدر تستحمل حتي جهاز الرنين ووراني شكل عضلات ضهري وهي تشنج حرفيا. 

واختتم: علقولي محاليل مسكنات وكتبلي ادويه امشي عليها لمدة خمس ايام راحه تامه..وبعد كده اعمل رنين وابدأ رحلة علاج..بس بأمانه انا شفت وحسيت بألم لا يمكن وصفه نتيجة التهاب حاد في الأعصاب ..الحمد لله علي كل شئ ..بشكركم جميعا.

تابع موقع تحيا مصر علي