عاجل
الإثنين 13 مايو 2024 الموافق 05 ذو القعدة 1445
رئيس التحرير
عمرو الديب

منع عرض مسلسل الحشاشين في هذه الدولة.. اعرف السبب

مسلسل الحشاشين
مسلسل الحشاشين

قررت السلطات بدولة إيران منع عرض مسلسل الحشاشين بطولة النجم المصري كريم عبد العزيز، حيث أعلنت عن ذلك وسائل إعلام إيرانية رسمية.

منع عرض مسلسل الحشاشين في إيران 

وأوضح مهدي سيفي رئيس هيئة تنظيم الإعلام المرئي والمسموع في طهران، أنه تم منع عرض مسلسل الحشاشين في إيران، وهو ما يرصده تحيا مصر

مسلسل الحشاشين 

سبب منع عرض مسلسل الحشاشين في إيران 

وأشارت وكالة أنباء الجمهورية الإسلامية الإيرانية أنه تم منع عرض مسلسل الحشاشين في إيران لأن الهيئة لديها تحفظات تتعلق بعدة أمور تناولها العمل اعتبرتها تشويهات تاريخية ونهج متحيز.

أحمد عيد من مسلسل الحشاشين 

أبطال مسلسل الحشاشين 

ويشارك في بطولة مسلسل الحشاشين نخبة كبيرة من نجوم الفن  إلى جانب كريم عبد العزيز، أبرزهم نيقولا معوض، ميرنا نور الدين، أحمد عيد، إسلام جمال، محمد رضوان، سامى الشيخ، عمر الشناوى، نور إيهاب، سوزان نجم الدين، ياسر علي ماهر، بسنت أبو باشا، وهو من تأليف عبد الرحيم كمال، وإخراج بيتر ميمى، وإنتاج شركة سينرجى.

وأشاد الجمهور بشكل كبير بمسلسل الحشاشين قائلًا: الحشاشين .. إنتاج مش هيتكرر تاني اتفرجت على أول 11 حلقة من مسلسل الحشاشين ودي تجربة مستفزة ودسمة ومثيرة جدًا للنقاش وده من التجارب اللي تخلي الواحد يتفاعل بشدة مع كل سلبياته وايجابياته، كريم عبدالعزيز هو الأنسب والأجدر لبطولة المسلسل من كل النواحي سواء الجانب التجاري اللي اكيد انتاج ضخم زي ده مش هنروح نجيب نجم قدراته التمثيلية بعافية أو ممثل  موهوب جدًا لكن شعبيته محدودة ، ومن الجانب الفني هو عمره ما قدم دور شر في مسيرته فبالتالي كان مفاجأة للناس وكمان شكله مناسب جدًا للدور ، وكريم عمومًا لسه عنده كتير يقدمه. 

وتابع، الحشاشين حكاية بتدور من ألف سنة وصراعات ضخمة جدًا وخيوط درامية كتير ، ليلة كبيرة اوي ! ف بالتالي انك تخلق عالم زي ده وتفرش لحدوتة زي دي شئ مش سهل أبدًا، الإنتاج عظيم  عظيييم بجد بسم الله ما شاء الله يعني
الديكورات والملابس والتصوير والموسيقي التصويرية تحفة حتي الفونت اللي مكتوب بيه اسامي الصناع في تتر النهاية جميل اوي.. كريم عبدالعزيز ، احمد عيد ، فتحي عبدالوهاب ، ميرنا نور الدين ، ميمي جمال ، سامي الشيخ ، احمد عبدالوهاب هايلين، كاستينج الأدوار الثانوية عظيم ، الناس اللي بتعمل مشهد أو حتي الناس اللي الكاميرا بتعدي من عليهم ثواني من غير ما يتكلموا مبهرين .. ع سبيل المثال لأن الأمثلة كتير الاطفال السمر اللي كانوا بيوقعوا الحمام الزاجل.. المسلسل ككل مسلي وجذاب جدًا. 

تابع موقع تحيا مصر علي