عاجل
الإثنين 13 مايو 2024 الموافق 05 ذو القعدة 1445
رئيس التحرير
عمرو الديب

عايزة دماغ و«لاب».. الرئيس السيسي يكشف عن وظائف توفر مليارات الدولارات

الرئيس السيسي
الرئيس السيسي

تحدث الرئيس عبد الفتاح السيسي عن عدد من الوظائف التكنولوجية التي يمكن أن تدخل لمصر مليارات الدولارات، وذلك بدون الحاجة إلى إنشاء مصنع أو خلافه، وإنما تحتاج فقط إلى عقل وحاسب آلي.

الرئيس السيسي يفتتح مراكز البيانات والحوسبة السحابية الحكومية

جاء ذلك خلال افتتاح الرئيس عبد الفتاح السيسي، اليوم الأحد،  مراكز البيانات والحوسبة السحابية الحكومية، بحضور وزير الدفاع الفريق أول محمد زكي، والفريق أسامة عسكر، رئيس أركان حرب القوات المسلحة، ووزير الاتصالات الدكتور عمرو طلعت وعدد من الوزراء وقيادات الدولة.وينقله تحيا مصر.

الرئيس السيسي يشدد على أهيمة الوظائف التكنولوجية

وضرب الرئيس السيسي مثالًا بدول تعمل في هذا المجال، قائلًا: "من غير ما أجيب أسماء دول.. فيه دول عندها عدد سكانها بسيط جدا جدا لا يتعدي الملايين بعدد أصابع اليدين.. وبتعمل في المستوي الثالث من الوظائف التكنولوجية الحديثة أكثر من نصف مليون شخص.. وممكن 750 ألف دولار.. يعني 700 ألف ولا 500 ألف شخص شغالين في المجال ده.. وكل واحد بيعمل 100 ألف دولار.. يعني 70 مليار دولار.. ده عقل.. لا عاوز مصنع ولا حاجة خالص.. ده عاوز دماغ وحاسب".

وأضاف الرئيس السيسي: “فيه دول تانية عددها 3 ملايين وعددها كبير والمستوي الثاني.. احنا شغالين في المستوي الأول.. اللى بيجب قد إيه وعددنا إيه؟؟.. هدفي أني أشاور لنفسي والناس اللى عندنا للحكومة والتربية والتعليم والتعليم العالي والإعلام والمفكرين والمثقفين..”.

وأشار الرئيس السيسي إلى قلة الموارد المصرية، موضحًا: "95 % من الصحراء فاضية مفيش حاجة.. مفيش غير الإنسان.. طب أنت مهتم تعلمه إيه؟.. هتقول لي أنت بتعلم.. عاملين جامعات وكليات وبرامج بعدد ضخم ونستهدف أرقاما من وجهة نظر الدكتور عمرو طموحة جدا ومن وجهة نظري متواضعة جدا.. عاوزين نخرج من اللى إحنا فيه".

الرئيس السيسي: مصر طلباتها كتيرة

ونوه الرئيس السيسي بضعف الإنتاج أمام احتياجات المواطنين، والذي يدفع إلى اتخاذ طرق أخرى للإنتاج ومنها التكنولجيا، مضيفًا: "6 مليارات دولار ولا 4 مليارات دلوقتي.. أنا عاوز 100 و200 و 300 مليار دولار.. مصر دولة كبير وطلبتها كتير ومش هتقدر تنتج كل الطلبات... وتقولوا الحاجة غالية.. وكل إنسان ومدير مدرسة وعميد كلية كان في دماغه ده ويقعد في برامج مع الشباب علشان يشوف منهم اللى عنده استعداد أكثر المعدلات اللى حاططها معدلات النمو السكاني أكبر من المعدلات دي".

تابع موقع تحيا مصر علي